pensioenfondsen

J.C.H. Timmermans charlietimmermans at WXS.NL
Thu Nov 9 09:10:41 CET 2000

Onlangs werd door het Kabinet aangegeven om de verplichte pensioenenvoorzieningen voor de diverse

beroepsgroeperingen af te schaffen, zoals ook in mijn geval voor de Fysiotherapeuten.

Dit o.a. onder het motief dat de verplichtstelling niet meer kan onder de Europese Wetgeving.

Vandaag komen hier de gezamenlijke beroepspensioenfondsen hiertegen in aktie en zal er eind van de dag

een persconferentie in Nieuwspoort worden gehouden.

Van een aantal besturen van deze fondsen heb ik begrepen dat binnen een bepaald kader deze verplichting zeker

nog kan. Omdat de meeste beroepspensioenfondsen in eigen beheer ( via een onafhankelijke organisatie met een bestuur en deelnemersraat ( toezichthouders ) van desbetreffende beroepsgroep) worden uitgeoefend hebben zij verhoudingsgewijs weinig overhead kosten ( zoals uitvoeringskosten en advertentiekosten ).

Indien men zich nu bij een commerciële pensioenverzekeraar zou moeten verzekeren op dezelfde gronden is berekend dat dit

een stijging van ongeveer 25 % van de premie zou gaan bedragen.

Dit heeft dan weer tot gevolg dat de kosten van het product ( in mijn geval een zitting fysiotherapie ) duurder zal gaan worden

( nu f 39,30 voor een half uur behandeling ) omdat over het kostendeel van dit tarief waarin ook de pensioenkosten zeker

weer onderhandeld moet gaan worden. Met gevolg weer een hoger prijskaartje binnen de krappen budgetten voor de zorg.

Ik heb begrepen dat de commerciële verzekeraars graag deze verplichting afgeschaft ziet waardoor zij meer klanten binnen zullen halen. Zij zien dit als een compensatie voor het verlies van de lijfrentepolissen die zij in het nieuwe belastingsstelsel minder zullen

kunnen gaan verkopen. Is dit misschien een deal geweest met het min. van financiën ?

 Graag een reactie. Arti Schimmel is door mij ook al om een reactie gevraagd.

Charlie Timmermans