Teledemocratie (was: bevoegdheden en controle)

Erwin Blonk blonk104 at HOTMAIL.COM
Thu Nov 9 09:28:12 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Maar nogmaals: ik zie het electronisch *stemmen* niet als het toppunt
>van teledemocratie. Wat mij betreft houden we zelfs het stemhokje in
>ere.
Er zijn meer mogelijkheden met behoud van stemhokje. Nu ben je gebonden aan
een vaste plek. Hooguit kan je enige tijd een andere plek uitkiezen, maar je
zit er wel aan vast. Het moet mogelijk zijn om mbv technologie mensen in elk
geval te laten stemmen in elk stembureau, zelfs bij bv
gemeenteraadsverkiezingen. Identificatie moet dan centraal gecontroleerd
worden ipv met lijsten in de bureaus. Het geeft mi ook mogelijkheden voor
meer plekken (treinstations, stadhuizen in stadscentra) om te stemmen. Alles
wat je nodig zou moeten hebben is drie mensen (ter controle op
onregelmatigheden etc), een hokje en een (draadloze? [umts ;-> ])
aansluiting op een centrale computer.
Dit idee heeft bij mij nog het uitwerkingsniveau van een brainstormsessie,
maar hier is mogelijk iets mee te doen: technologie tbv het
niet-plaatsgebonden stemmen.
Erwin.

http://profiles.msn.com.