Bevoegdheden en controle ( was: gedogen van Softdrugs)

Tue Nov 7 21:00:46 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 07 Nov 2000 11:18:05 +0100 schreef "H. van Meeteren" <heinwvm at palm.a2000.nl>:

>Uiteraard niet. het is echter beter verder te gaan dan Thorbecke, dan een
>stap *terug* te zetten. Bevoegdheidsverdeling en checks and balances vind
>ik verder gaan dan eenzijdig alle bevoegdheden en macht  bij de
>volksvertegenwoordiging te leggen.

Van Meeteren pleitte in het verleden talloze malen voor het
middels teledemocratie geheel bij de *bevolking* leggen van
de macht. In zijn optiek zou de regering nog slechts een uit-
voerend comite zijn - u vraagt, wij draaien.
Dat gaat nog wel wat verder dan een *stapje* terug.

>Waarschijnlijk wel. Echter: door heel veel jargon en ongerijpelijke
>discussies (ellenlang) maken "onze" vertegenwoordigers het de bevolking wel
>erg lastig betrokken te raken bij de landspolitiek. Ik verdenk te politieke
>kaste er al jaren van bewust de politiek ver weg te houden van de "gewone"
>burger. Puur eigenbelang.

Bizarre samenzweringstheorie.
Misschien kan Van Meeteren eens uitleggen waarop zijn
verdenking stoelt?
Heeft hij concrete bewijzen voor zijn opvatting?

>Dan zou de Raad van State, om maar een adviesorgaan te noemen, ÛÛk geen
>invloed meer mogen hebben op het landsbeleid.

In de Meeteriaanse teledemocratie heeft de Raad van State
die invloed toch ook niet?

>En wat vind je van de rechter? Moet een rechter alle wetgeving
>die door de volksveretenwoordiging  (plus regering) is ontwik-
>keld klakkeloos toepassen?

Nee natuurlijk niet. De rechter houdt zijn eigen verant-
woordelijkheid. Dat zal in de Meeteriaanse teledemocratie
toch ook het geval zijn, mag ik hopen?

>Heeft het parlement het altijd bij het rechte eind?

Hebben de teledemocratisch verenigde burgers het altijd bij
het rechte eind?

>Nog een probleem: als het parlement regels aanneemt die in
>strijd zijn met verdragen of de EU-wetgeving, wat dan? Toch
>uitvoeren?

En indien het niet het parlement is dat die regels aanneemt,
maar de teledemocratisch verzamelde burgers?

>De beste weg voor de meesten, door een meerderheid gekozen. Zoiets, lijkt me.

Ah, de dictatuur van de meerderheid.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl