Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Nov 6 22:47:24 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

GWC van den Berg wrote:

> Reactie;
> Straffen is het opzettelijk toebrengen van leed. Straffen leidt bij kinderen
> tot meer probleemgedrag.

En dat niet alleen bij kinderen.

> Alle energie wordt na de straf door het kind
> gebruikt om de pakkans te verkleinen. Het problematische gedrag op zich
> neemt er niet door af, omdat de behoefte die onder het probleemgedrag
> schuilgaat niet onderkend wordt.

We hebben het er ook nog niet over gehad dat de oorzaak voor het
afwijkend gedrag gelegen zou kunnen zijn, als gevolg van een medische
oorzaak.
Ik voel er ook niet veel voor om iemand die ziek is te gaan bestraffen.

> Het adagium van dat wie niet horen wil moet
> maar voelen, voedt feitelijk op tot criminaliteit en/of  gekte.

Het gaat meestal niet om mensen die doof zijn, wel om mensen die niet
erg begripvol staan tegenover geweld hun aangedaan.

> Er zijn opvoeders die de pedagogische tik promoten. Met het slaan van
> kinderen geeft de opvoeder aan hen de boodschap dat er omstandigheden zijn
> waaronder slaan en lichamelijk geweld gerechtvaardigd zouden zijn. Het
> toedienen van een pedagogische tik voedt dus op tot geweldadigheid, omdat
> kinderen het vroeg of laat na gaan doen.

Hen is ook geen andere mogelijkheden aangeleerd.

> Zinloos geweld los je niet op door er zinnig geweld tegenover te plaatsen,
> integendeel.

Met deze zin kan ik je niet volgen, Gerard.
Het zinnig geweld dat samenleving en 'overheid' hier inzetten namelijk,
een vorm van afzondering van de maatschappij (alsook van familie en
vrienden), is in mijn optiek ook een vorm van geweld, die ik als zinnig
zie.

Hier kan ik je weer helemaal volgen.

Henk Elegeert