Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

GWC van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Mon Nov 6 21:57:48 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Reactie;
Straffen is het opzettelijk toebrengen van leed. Straffen leidt bij kinderen
tot meer probleemgedrag. Alle energie wordt na de straf door het kind
gebruikt om de pakkans te verkleinen. Het problematische gedrag op zich
neemt er niet door af, omdat de behoefte die onder het probleemgedrag
schuilgaat niet onderkend wordt. Het adagium van dat wie niet horen wil moet
maar voelen, voedt feitelijk op tot criminaliteit en/of  gekte.

Er zijn opvoeders die de pedagogische tik promoten. Met het slaan van
kinderen geeft de opvoeder aan hen de boodschap dat er omstandigheden zijn
waaronder slaan en lichamelijk geweld gerechtvaardigd zouden zijn. Het
toedienen van een pedagogische tik voedt dus op tot geweldadigheid, omdat
kinderen het vroeg of laat na gaan doen.

Zinloos geweld los je niet op door er zinnig geweld tegenover te plaatsen,
integendeel. De overheid en de samenleving dienen het goede voorbeeld te
geven, door daders van zinloos geweld voor te houden dat het toepassen van
fysiek geweld onder geen enkele omstandigheid te rechtvaardigen is. Dit is
geen gemakkelijke weg. Je zou dit het moeizame pad van de beschaving kunnen
noemen.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg