Beul gevraagd (was: iets totaal anders)

Bas van Gils bvg at LINUXFAN.COM
Sat Nov 4 11:58:01 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Nov 03, 2000 at 02:59:26AM +0100, Arjan Stoffels wrote:
 * --<KNIP>--

 * Desalniettemin vind ik de gebruikte argumentatie, die voornamelijk
 * normatief is, nogal zwak. Een beschaafd land hoort niet....Met als
 * punchline, wie daar anders over denkt is niet beter dan de beul. Dat
 * gaat me toch echt een paar stappen te ver. Er spreekt een smerige
 * westerse suprematie en arrogantie uit (wij zijn beter, want we hebben
 * geen lijfstraffen, de rest van de wereld is nog niet beschaafd) waar
 * ik part noch deel aan wil hebben.

Wow ... goede redenering Arjan! Nu het zo zwart op wit (ehh, op mijn
monitor zelfs wit op zwart) staat realiseer ik me dat 'wij westerlingen'
nog dagelijks met een kruistocht bezig zijn. Alles wat 'anders' is dan
onze heilige moraal wordt verketterd en als onbeschaafd (lees: barbaars)
afgedaan.

terug naar lijfstraffen: het idee van de schandpaal spreekt me wel aan.
Iemand die iets heeft uitgevreten dat zó ontzettend *niet* door de
beugel kan, mag wat mij betreft publiekelijk te kijk gezet worden. Een
mooi voorbeeld wat me nu te binnen schiet is de gemiddelde verkrachting.
Dader gaat een poosje het gevang in, komt na een paar jaar wegens goed
gedrag weer op vrije voeten, en dat was dat. Hoezo straf? Een publieke
vernedering lijkt me beter, zowel als straf, als voor de gemoedsrust van
't slachtoffer...

just my 5 cents

        Bas

--
| Bas van Gils                      |  http://www.linuxfan.com/~bvg        |
| bvg at linuxfan.com (PGP on request) |  phone: +31 6 24614919 (SMS welcome) |

People think love is an emotion.  Love is good sense.
                -- Ken Kesey