Reactionair (was: Reacties op reacties)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Sat Nov 4 08:48:42 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <Glenn.Mellonius at inter.nl.net> voorspelde,
>Dus, waar ik heen wil, er moet enige tijd overheen gaan, er moet afstand
>komen tot het onderwerp, pas dan kan men het onderwerp goed beschouwen.
>Nu bestoken de partijen elkaar met vervelende uitlatingen.

 Ik heb niets vervelends gezien, hoor. Ik heb wat spottende uitdrukkingen
 gebezigd omdat een dergelijk voorstel zoiets nu eenmaal uitlokt. Verder
 toch tamelijk serieus geweest. Je hebt je mijn grapjes kennelijk persoon-
 lijk aangetrokken (jammer, dat was niet zo bedoeld) maar het serieuze
 element -toch duidelijk aanwezig- gemist (opnieuw: jammer).

>Iemand anders merkt op dat zware straffen het niet zijn, maar eerder de
>vergroting van de pakkans. Ja, inderdaad. Daar ben ik het helemaal mee eens.
>Daar moeten we wat aan gaan doen.

 Je zou ook minder zaken strafbaar kunnen stellen (drugs bijvoorbeeld) en
 preventief bezig zijn (sportfasciliteiten in de binnenstad in plaats van
 op elke hoek een kroeg of bank -ik noem maar een dwarsstraat).

 In de praktijk hebben een aantal mensen de afgelopen dagen gepleit voor
 een reactionaire aanpak van 'de misdaad'. Niet alleen die aanpak deugt
 niet (het feit dat veel rechters psychobabbelende slapjanussen zijn,
 betekent niet dat men -in reactie daarop- naar de andere kant zou moeten
 overhellen) maar ook de identificatie van zoiets als 'het' zinloos
 geweld. Een dergelijk 'het' is niets anders dan een zelf-gefabriceerde
 constructie van niet-verbonden gebeurtenissen - het is niet structureel
 (en het is allerminst 'zinloos' voor de dader in kwestie, maar daar hebben
 we het hier al eens over gehad).

 De problematiek, die men meent te ontwaren, is niet alleen niet echt
 aanwezig (de laatste mode: moordende kinderen), de aanpak is evenmin erg
 realistisch. Beetje Telegraaf-achtig, eigenlijk.

 Mensen maken zich kwaad op hun eigen fantasieen, gaan in de 'tegenaanval'
 -offert maar al te graag 'misdadigers' op aan het bezweren van de eigen
 angsten- zonder dat hen iets is aangedaan. Beetje paranoide dus. Als ik
 de Telegraaf lees, dan drink ik daarbij graag een iets te sterke kop thee.
 Dat houdt een mens een beetje bij de les.

 Kortom: enige terughoudendheid lijkt geboden.

 Marc Fluks