Reacties op reacties

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Nov 4 02:40:03 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

> [...]
> kalm en weloverwogen elkaars standpunten te overwegen en te begrijpen.
> Wat aanvankelijk monsterlijk leek, blijkt dan toch redelijk te zijn.
>
> Bekijk als vergelijking de beginperiode van de automobiel. Dat vond men
> een uitvinding van de duivel. Op een gegeven moment was er een wet dat een
> automobiel wel op de openbare weg mocht rijden, maar het moest dan wel
> voorafgegaan worden door een man met een rode vlag. (In Engeland??)
> Nu vinden we dit natuurlijk belachelijk. Er was dus duidelijk tijd nodig
> om aan het idee te wennen, pas dan kon men met redelijke argumenten komen.

Ik vind dit werkelijk belachelijk.
We gaan niet speculeren op een eerder voorgekomen procesgang om daarmee
de huidige van een soort vanzelfsprekendheid te aanvaarden.

> Laatst las ik dat hier in Nederland, nog niet eens zo lang geleden, (onze
> grootouders moeten het nog meegemaakt hebben) verhitte discussies
> plaatsvonden over het feit dat er zo'n nieuwigheid was als de verkoop van
> snijbloemen. Nou zeg, dat was het toppunt. Dat zoiets werd toegestaan.
> Afgesneden bloemen, en dat durven verkopen, en zodoende de bonafide
> plantentelers te gronde richten.

Er is een behoorlijk verschil te maken tussen beide vormen van
acceptatie.

> Dus, waar ik heen wil, er moet enige tijd overheen gaan, er moet afstand
> komen tot het onderwerp, pas dan kan men het onderwerp goed beschouwen.
> Nu bestoken de partijen elkaar met vervelende uitlatingen.
> "Middeleeuws volksvermaak" wordt er gezegd.
>      Het gaat hier helemaal niet om volksvermaak maar om het vinden van
> een manier om bepaalde ongewenste verschijnselen te doen stoppen.

Ik begin me wel af re vragen hoe ik dit soort van ongewenste
verschijnselen
kan doen stoppen.

Ik stop hiermee, ik vind dit een walgelijke manier van denken en
redeneren.

Succes ermee.

Henk Elegeert