Reacties op reacties

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sat Nov 4 01:32:10 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een pijnlijk onderwerp heb ik aangeroerd. De reacties liegen er niet om.
De partijen staan recht tegenover elkaar. De emoties laaien hoog op.
Het is duidelijk dat het onderwerp nog zeer ongewoon is. Zoals zo vaak
moet er enige tijd van gewenning gegund worden om daarna eindelijk rustig,
kalm en weloverwogen elkaars standpunten te overwegen en te begrijpen.
Wat aanvankelijk monsterlijk leek, blijkt dan toch redelijk te zijn.

Bekijk als vergelijking de beginperiode van de automobiel. Dat vond men
een uitvinding van de duivel. Op een gegeven moment was er een wet dat een
automobiel wel op de openbare weg mocht rijden, maar het moest dan wel
voorafgegaan worden door een man met een rode vlag. (In Engeland??)
Nu vinden we dit natuurlijk belachelijk. Er was dus duidelijk tijd nodig
om aan het idee te wennen, pas dan kon men met redelijke argumenten komen.

Laatst las ik dat hier in Nederland, nog niet eens zo lang geleden, (onze
grootouders moeten het nog meegemaakt hebben) verhitte discussies
plaatsvonden over het feit dat er zo'n nieuwigheid was als de verkoop van
snijbloemen. Nou zeg, dat was het toppunt. Dat zoiets werd toegestaan.
Afgesneden bloemen, en dat durven verkopen, en zodoende de bonafide
plantentelers te gronde richten.

Dus, waar ik heen wil, er moet enige tijd overheen gaan, er moet afstand
komen tot het onderwerp, pas dan kan men het onderwerp goed beschouwen.
Nu bestoken de partijen elkaar met vervelende uitlatingen.
"Middeleeuws volksvermaak" wordt er gezegd.
     Het gaat hier helemaal niet om volksvermaak maar om het vinden van
een manier om bepaalde ongewenste verschijnselen te doen stoppen.
"Hoe men het zou vinden om in het openbaar gegeseld te worden".
     Vreselijk natuurlijk, daarom zal men de misdaad niet zo gauw plegen
die de bepaalde straf tot gevolg heeft. Geselen vind ik trouwens een woord
die een bepaalde lading in zich bergt die ik niet bedoelde met mijn
voorgestelde klinische lijfstraf.
"Je hebt er wel erg goed over nagedacht
 :-) Maar of dat nu zo'n goed
teken is"
     Ik vind dit suggestief taalgebruik, alsof ik een supersadist ben.
Nou, integendeel.
"Zou kielhalen niet iets zijn?"
     Kijk, dát is nu misdadig. Volgens mij overleefd bijna niemand zoiets.
Ik heb 14 jaar als werktuigkundige gewerkt op schepen, dus ik kan mij er
iets bij voorstellen.

Een andere vraag aan mij (over Singapore waar ze zware straffen hebben):
"Heiligt het doel (een veilige stad) de middelen (draconische straffen)?"
     Nee, straffen mogen voor sommige delicten best zwaar zijn, maar er
zijn grenzen, en die worden in Singapore zwaar overschreden.
Er bestaat daar onder andere de doodstraf, en zoals ik al eerder zei ben
ik daar een fervent tegenstander van.
Die boete van f 150,- voor het op straat gooien van een stukje papier vind
ik wel kunnen. Een maal zo'n boete gehad, en je doet het nooit meer. (in
mijn herinnering was het trouwens $500,- dus f 750,-)
Of je voor het op straat gooien van kauwgom ook zo'n boete krijgt
betwijfel ik, want het is verboden om kauwgom in Singapore in te voeren.
Dus de boete zal wel zijn voor de vervuiling plus voor de illegale invoer.
Kijk, en dat is nu zo'n draconische maatregel die niet kan. Omdat iemand
die in de positie is om wetten erdoor te krijgen zich ergert aan
kauwgomresten op straat (overigens kan ik mij dat levendig voorstellen) is
kauwgom daar verboden. Dit vind ik niet kunnen.

Iemand anders merkt op dat zware straffen het niet zijn, maar eerder de
vergroting van de pakkans.
Ja, inderdaad. Daar ben ik het helemaal mee eens. Daar moeten we wat aan
gaan doen.
Maar dat is weer een andere discussie.

Weer iemand anders merkt op dat de waarde van het individu in Azie
nauwelijks iets voorstelt.
"Als de mensenrechten die over individuele vrijheid gaan al niet
universeel zijn, dan zijn ze in
ieder geval geldig in Europa."
     Ik moet hier toch tegen protesteren. Deze opmerking over Azie is wel
heel erg generaliserend.
Uit dit werelddeel komen de meest menslievende leren en filosofien.
En die geldigheid in Europa neem ik met een korreltje zout.
Voorzover ik weet bestaat de doodstraf nog steeds in Europa. (verbeter me
als ik dit fout heb) (als het niet in het gewone recht is, dan toch wel in
het militaire recht?)
En wie de doodstraf heeft, heeft geen rechten om over mensenrechten te
spreken.

Weer iemand anders:   "Publieke vernedering - met alle bijbehorende
gevolgen, zoals je chef
of de directeur die je volgende maandag bij je roept [een week schorsing
zonder loon, en de volgende keer op staande voet eruit, bekendmaking onder
de collega's] - dat moet toch wel een bepaald effect hebben!"
     Kijk, dit wil ik nu juist niet. Dit is toch verschrikkelijk.
En dit krijg je eerder door iemand gevangenisstraf te geven. Want dan ben
je weken / maanden weg. En ondertussen praat iedereen over je, en het
wordt steeds meer aangedikt en uitvergroot.
Tegen de tijd dat je terug bent wordt je met de nek aangekeken.

Weer iemand anders:     "En ik geloof dat bijvoorbeeld voetbalsupporters
het geweldig vinden als ze weer es de krant hebben gehaald.... Erger nog,
ze balen als ze de krant niet gehaald hebben als ze de tegenstander flink
te grazen hebben genomen...."
     Zonder pakkans en zonder straf, ja, dán heb je lol.
Maar die lol vergaat je snel als je wél gestraft wordt.

Weer iemand anders:      "Om aan de overzijde van de Noordzee te blijven,
het was behorlijk ontluisterend om te zien hoe een meute bloeddorstige
volwassenen de veroordeelde jeugdige moordenaars van de kleuter James
Bulger hadden willen lynchen. Afschuwelijk! Dit kunnen zelf nooit goede
ouders zijn. Bekijk die beelden maar eens goed en zie je spiegel,
lijfstraffers!"
     Ik heb hier ook met afgrijzen naar zitten kijken. Maar waarom zou ik
hier mijn spiegel moeten zien??

Glenn Mellonius

Haarlem en Utrecht.