Lijfstraffen, doel en middelen

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Fri Nov 3 20:10:21 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder, over het openbaar maken van prenten van veroordeelden:

 Mark Koek <mark at koek.net>:
>Wat bedoel je met "OOK"? Ik had het juist over veroordeelden! Over wie
>hebben we 't nog meer?

 1. Veroordeelden behoren niet vogelvrij te zijn. Als iemand van zijn
    (haar) vrijheid beroofd wordt, dan is de instantie, die over de
    opsluiting waakt, volledig verantwoordelijk voor het welzijn van
    die persoon. Publiekelijk te kijk zetten is een schending daarvan.
 2. We hebben het dus ook over degenen die toevallig lijken op degenen
    die veroordeeld zijn en die 'hun' smoelwerk op de TV zien, in
    kranten, op web-sites en dergelijke. Op hen wordt dus eveneen jacht
    gemaakt; dat hebben we net aan de hand gehad in het nabije Albion.

>Ik noch iemand anders op deze lijst heeft voorgesteld om onschuldigen
>"in elkaar te trimmen" danwel uit hun huizen te doen verjagen.

 (Dat moest er nog bijkomen). Maar het is WEL het gevolg van de stelling-
 name. Een stelling kan intrinsiek onjuist blijken te zijn. En in het
 onderhavige geval zien we dus de gevolgen.

>Ik ben ook geen voorstander van lijfstraffen, maar wel van andermans
>recht om dat wel te zijn.

 Het probleem is dat het formele (het recht dat...) en het inhoudelijke
 (de lijfstraffen) in een beschaafd, democratisch, land met elkaar in
 strijd zijn. Je komt er dus nooit uit.

 Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>:
>Ik heb ook de indruk, maar ik begeef me dan erg op CD/hellend terrein,
>dat de toename van zinloos geweld voortkomt uit het "kippenhok syndroom":
>hoe meer wezens op een bepaalde opervlakte, hoe agressiever ze worden.

 Malthus, toch ?

 Marc Fluks