No subject

H.C. van der Veen henk.van.der.veen at TIP.NL
Fri Nov 3 19:11:35 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst Schreef:

> [...]
>maatschappij die egoisme en materialisme als  als onderscheidende  kwaliteiten doceert, kortom competitiegedrag prijst en conditioneert, waarbij altijd mensen uit de
>boot vallen / gefrustreerd achterblijven" middels de invoering van de 24-uurs economie mede heeft vormgegeven ?
>Niet dat ik je uit deze club weg zou willen hebben, integendeel zelfs, ik ben het ook niet altijd met de partijlijn eens, maar over dit soort dingen zou ook wel eens openlijk >gesproken en gediscussierd kunnen worden!

Ik ben geen lid van welke club dan ook. Ik ben het wel met je kritiek eens, zover het de stedelijke centra steeds meer tot 'consumptiekermis' doet verworden. De menselijke maat is geen hamburgernemu.

>Inderdaad, veel van het zinloos geweld (is er dan "niet-zinloos" geweld?) komt voort uit gebrek aan opvoeding, een generatie die opgevoed is door ouders uit de "vrijheid-
>blijheid periode (jaren '60-70). Je bent dan nu met een probleem opgescheept en kunt lekker als mosterd na de maaltijd gaan roepen dat deze generatie geen opvoeding
>genoten heeft en daarom zinloos geweld pleegt.

Onzin. Ik heb niet gesuggereerd dat mensen niet meer worden opgevoed, en denk tevens dat je niet zomaar een hele generatie opvoeders op die manier moet generaliseren. Er was en is nog steeds een behoefte het opvoeden opnieuw uit te vinden, zeker omziende naar de geschiedenis. In het begin van de eeuw was er ook dankzij technologie een economische voorspoed, zoals nu weer met de computers. Toen was er o.m. het het futurisme, kunstenaars begaven zich met blinde vooruitgangswanen in de loopgraven. Volgens mij hebben de hippies cs wel andere dingen aan hun kinderen proberen te vertellen...

>Ik heb ook de indruk, maar ik begeef me dan erg op CD/hellend terrein, dat de toename van zinloos geweld voortkomt uit het "kippenhok syndroom" : hoe meer wezens op >een bepaalde opervlakte, hoe agressiever ze worden. Niet dat ik ultra rechts gelijk wil geven, maar denk hier toch maar eens over na!

We blijken inderdaad meer genetische verwandschappen te hebben met kippen dan me lief is als ik een eitje tik. Maar om nou de kippen de schuld te geven...

;)

Henk