Lijfstraffen, doel en middelen

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Nov 3 12:14:31 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even over Singapore. Iedereen die wel eens in Azie is geweest weet
dat de waarde van het individu daar nauwelijks iets voorstelt. Een
individu is totaal ondergeschikt aan het groepsbelang. Zelfs in
Japan komt het nog voor dat vrouwen door de politie seksueel worden
gemarteld. Gelukkig is bij ons het lichaam onschendbaar en is
daarmee dus marteling en een doodstraf principieel verboden. Dat er
juist in een partij die de burger centraal stelt een serieuze
discussie kan worden gevoerd over het afschaffen van deze
verworvenheid (zelfs door een lid van het LB) stelt mij diep teleur.
Laten we het maar houden bij digitale cafepraat als gevolg van
overmatig drankgebruik...  ;-)

Overigens staat het vrij te emigreren naar een Aziatische cultuur
waar het individu niets voorstelt. Als de mensenrechten die over
individuele vrijheid gaan al niet universeel zijn, dan zijn ze in
ieder geval geldig in Europa. En als het aan mij blijft dat nog heel
lang zo. Sterker nog, als liberaal vind ik dat de individuele
vrijheid nog wel wat kan worden uitgebreid. Zinloos geweld is een
van de ergste aantastingen van individuele vrijheid. De straffen
mogen van mij dan ook fiks zwaarder worden. Maar wel op een liberale
wijze implementeren graag. Bv een zeer ruime (Amerikaanse)
financiele schadevergoeding aan het slachtoffer te betalen. En bij
herhaalde of zeer ernstige ontsporing een gevangenisstraf met TBS.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels