Lijfstraffen, doel en middelen

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Nov 3 13:02:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef o.m.:

[...]
> Sterker nog, als liberaal vind ik dat de individuele
> vrijheid nog wel wat kan worden uitgebreid. Zinloos geweld is een
> van de ergste aantastingen van individuele vrijheid. De straffen
> mogen van mij dan ook fiks zwaarder worden. Maar wel op een liberale
> wijze implementeren graag. Bv een zeer ruime (Amerikaanse)
> financiele schadevergoeding aan het slachtoffer te betalen. En bij
> herhaalde of zeer ernstige ontsporing een gevangenisstraf met TBS.

Mee eens. Lijfstraffen gaan (veel) te ver. Ik zie ueberhaupt niet zoveel
in verzwaring van straffen, meer in een vergroting van de pakkans. Het
feit dat je nu met asociaal gedrag in een stad in 99% van de gevallen
zonder problemen wegkomt moedigt alleen maar aan.

Overigens ben ik wel geinteresseerd in een andere middeleeuwse vorm van
bestraffing: de schandpaal. Het refereren aan personen met alleen hun
initialen hoeft van mij na veroordeling niet. Toon 'm maar, in de
buurtkrant, op een website of op TV. Uiteraard met gelegenheid tot
weerwoord (maar dat zullen de meesten toch niet doen).

Groeten,

Mark Koek