Lijfstraffen, doel en middelen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Nov 3 08:43:16 CET 2000

Zangvogels,

Toen ik het eerste mailtje zag (van Glenn) met daarin het woord LIJFSTRAF schoot mij direct een land te binnen: Singapore.
In dit stadstaatje heeft men het voor elkaar gekregen door draconische straffen in de wetgeving op te nemen om een stad te creeeren waar je in tegenstelling tot vele andere steden 's nachts zonder gevaar voor eigen leven rustig over straat kunt wandelen. Je kunt je natuurlijk afvragen of ze daar niet al te ver naar het andere juridische uiterste zijn doorgeschoten en of het nodig is om voor het vernielen van een autospiegel 30 slagen met de rotan (zo staat het officieel vermeld!) te geven. Ook de boete voor het wegwerpen van een propje papier of kauwgum (SIN$ 100,- ofwel NLG 150,-) kun je vragen bij zetten (handhaving?).

Twee reacties die ik in mijn kennissenkring over Singapore in deze gehad heb:
1."Ik zou op weg naar Australië een stopver in Singapore maken en was eigenlijk benauwd, want stel dat ze je ten onrechte ergens voor pakken...... Achteraf gezien vond ik het een prachtige schone stad." (Iemand die voor het eerst in Singapore kwam)
2."Het is zo'n beetje mijn tweede thuis geworden. In tegenstelling tot Zaandam kan ik hier als vrouw alleen
 's nachts veilig over straat lopen zonder het risico te lopen overvallen of aangerand te worden" (KLM piloot die regelmatig in Singapore komt).

Ik zie naar aanleiding van bovenstaand voorbeeld de vraag opdoemen en ik ben zeker benieuwd naar het antwoord van Glenn : " Heiligt het doel (een veilige stad) de middelen (draconische straffen) ?"

Ernst Debets
Zaanstad