Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Nov 3 07:09:08 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

[..]
> Enige jaren geleden stelde ik op deze discussielijst al eens voor om zaken
> als "zinloos geweld" te bestraffen met NIET gevangenisstraf, maar met een
> LIJFSTRAF in het openbaar.
>
> Helaas wordt zo'n opmerking afgedaan in de lacherige sfeer, of ik word
> aangevallen als zijnde voorstander van draconische of middeleeuwse
> methodes.

Lijkt me terecht.

> Er gebeuren in deze tijd dingen die ernstig genoeg zijn om er oplossingen
> voor te ontwikkelen.

Zoals?

> De problemen moeten stoppen, en wel snel.

Welke problemen moeten stoppen?

> Als er een oplossing bestaat die in de middeleeuwen ook werd gebruikt, nou
> wat zou dat?

Als het menselijke en werkelijke oplossingen zijn, prima.

> Effectief is effectief.
> Met zo'n idee steek ik mijn nek uit, wetende dat ik verketterd zal worden.

Het is ook een onzinnig voorstel. Dus is het terecht dat het verketterd
wordt.

> Voor de goede orde:
> Ik stel niet zoiets onmenselijks voor als afhakken van ledematen.

Nee, maar het heeft nog steeds niets menselijks.

> Ik stel voor om de mogelijkheid te scheppen dat iemand in het openbaar een
> paar zweep- / stokslagen kan krijgen.
> En wel om de volgende redenen:
> 1.      Het is afschrikwekkend (ofwel wegens de pijn, ofwel wegens de schande)

Iemand vernederen is wel de slechts denkbare vorm van afschrikking, het
zal bovendien niet blijken te helpen en als middel erger blijken dan de
kwaal. Het doel kan ook niet afschrikking zijn.

> 2.      Het kan snel worden afgewikkeld (geen wachten op lege cellen)

Non argument.

> 3.      Het is goedkoop (de belastingbetaler wordt niet opgescheept met
> gevangeniskosten)

Ook een non argument.

> 4.      Het geeft het slachtoffer een groot gevoel van genoegdoening.

Onbewezen stelling. In tegendeel het slachtoffer zal het gevoel krijgen
ook niet meer serieus te worden genomen als je er met een paar
stokslagen vanaf komt.

> 5.      Het geeft de maatschappij een gevoel dat er recht is gepleegd.

Ook een non argument. Omschrijf "de maatschappij", omschrijf wat "recht"
is.

> 6.      Bijkomende voordelen zijn dat de dader snel van zijn straf af is en
> daardoor niet in een sociaal isolement komt. Hij kan bij wijze van spreken
> de volgende dag weer aan het werk. Ook het gezin lijdt minder (er valt
> geen kostwinner weg)

Iemand die publiekelijk te schande wordt gemaakt, wordt vernederd, maar
ook zijn/haar gezinsleden worden daarmee vernederd.
Ik vind het een onmenselijk voorstel.

Henk Elegeert