Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Nov 1 15:47:33 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H.C. van der Veen" schreef o.m.:

> De (linkse) politiek valt veel te verwijten, qua de rol die zij heeft
> in het proces van burgerlijke vervreemding van samenleving en politiek.
> Want het thema veiligheid is door 'rechts' gemonopoliseerd; Groen links
> zal zich er vrijwel niet over uitlaten, en ook D66 uit zich liever niet
> te radicaal. Terwijl het eigenlijk iedereen aangaat, en vrede, op straat
> of in de wereld, juist links en progressief is.
[...]
> Ik mis ten ene male in het programma van D66 utrecht een uitgewerkte of
> strategische visie op deze materie of op het deelonderwerp veiligheid.
>
> Behalve een vage intentieverklaring voor meer politie (methode VVD) en
> een halfslachtige positie t.a.v. het gebruik van videocamera's, blijkt
> nergens iets concreets te worden ondernomen.

Ik ken het programma van D66-Utrecht niet, maar deze punten lijken me
helemaal niet zo slecht. Wat is jouw idee voor een oplossing?

Het lijkt me in elk geval onjuist om het probleem van mensen die
(extreem) asociaal gedrag vertonen toe te schrijven aan het "kansarm"
zijn van bepaalde bevolkingsgroepen. Deze redenering is door "links" en
"progressief" Nederland al 25 jaar zonder succes in de praktijk
gebracht.

Naar mijn bescheiden mening heeft altijd een deel van de mannelijke
bevolking een nogal gewelddadige inslag, zeker na alcoholconsumptie.
Vroeger werd dit met sociale controle onderdrukt, nu is er veel meer
anonimiteit in de massa. "Zinloos geweld" (afschuwelijke term...) is te
makkelijk geworden om straffeloos te begaan.

Ik zie meer in een oplossing waarbij sociale controle vervangen wordt
door snelrecht en cameratoezicht. De pakkans moet groter worden en de
straf sneller uitgevoerd na het begaan van overtredingen zoals je ze
beschrijft. Als men in het achterhoofd heeft dat men voor dit gedrag
bestraft zal worden zal het niet zo gauw gebeuren, daar ben ik van
overtuigd.

Groeten,

Mark Koek

PS Een indeling van politici in "rechts" en "links" vind ik niet zo
nuttig. Zelf steun ik D66, maar weiger mezelf 1 van deze 2 stempels op
te drukken.