Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

H.C. van der Veen henk.van.der.veen at TIP.NL
Wed Nov 1 14:34:17 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ook in reactie op Mark Koek's uitdaging om een eigen onderwerp in te brengen, hierbij het volgende:

Een paar weken geleden, vrijdag de 13e oktober, werd ik - niet voor het eerst - in het centrum van Utrecht geconfronteerd met zgn 'zinloos geweld'.

Nadat een dronken jongen achteruit wankelend het fietspad opstapte wist ik hem ternauwernood te ontwijken. We vingen elkaar min of meer op met onze schouders, bleven overeind, en niemand liep enig letsel op. Maar een andere dronken jongen uit de groep waarvan hij deel uitmaakte smeet in 1 beweging door een verkeerspaal naar de plek waar ik - als ik niet op tijd had omgezien - mijn hoofd zou hebben gehad, en waarbij tenauwernood mijn vriendin werd gemist.

Ik stapte geschokt even verderop af en probeerde ze aan te spreken op hun gedrag. Vanaf een veilige afstand natuurlijk, vroeg ik of er nog iemand verantwoordelijk was te noemen voor dit afschuwelijke gedrag. Vanuit de groep van een man/vrouw of tien, kwamen een jongen en een meisje op mij toe met het advies: 'Doorlopen, ze zijn helemaal dronken.'.

Achter hen maakten drie man zich los uit de groep, twee van de flanken en eentje in het centrum, in aanvalsformatie, elkaar in de ooghoek houdend als een roedel wolven en klaar om 'het karwei af te maken.' Ik koos eieren voor mijn geld en vertrok, ook op instigatie van mijn vriendin, maar heb tot nu toe last van 'flash-backs'. Toen ik de ochtend daarop wakker werd was mijn fiets gestolen: men had het stuur afgebroken en gebruikt om het slot te ontwrichten. Ook dat beeld achtervolgt me nogal.

Maar dan, de dag erop! Het ergste van alles - een folder van Wim Wijkvrees de op de mat krijgen over veiligheid en... Brrrrrrrrrrrrrr....! Ook dat is voor mij zinloos geweld.

Vorig jaar ben ik ook al eens overvallen door een psychotische junk, die zich 's nachts voor op de auto wierp. Twee maanden geleden moest ik al ook ingrijpen toen een groep jongeren een gebouw in brand probeerde te steken in het Griftpark. Ook zij gaven het dreigende advies: 'Je kunt maar beter gewoon doorlopen, jongen...' Ik heb sinds kort mobiel, dus belde ik 112, en de brand was gelukkig snel geblust.

Het zijn maar een paar voorbeelden, er zijn er natuurlijk veel meer, ook uit mijn eigen ervaring. Het ellendige is, wie het slachtoffer is geweest van dit soort zaken, houdt er veelal psychische problemen aan over. De schade gaat veel verder dan een klap of een shock. Kracht en vertrouwen, in jezelf en de ander, en de samenleving als geheel, terugvinden na dit soort gebeurtenissen is geen sinecure, en daar wordt je ook geen beter gezelschap van...

Als betrokken stadsbewoner vind ik het zo langzamerhand wel genoeg met al die kroegen in Utrecht. Je kunt wel camera's ophangen, maar is dat geen doekje tegen het bloeden? De horeca is in tien jaar tijd verdrievoudigd, en het einde bij lange na niet in zicht. Wanneer straks Leidsche Rijn aan Utrecht gevoegd wordt, en het UCP doorgevoerd wordt, zal Utrecht meer en meer het uitgaanscentrum van de regio worden.

Nog meer dronken mensen met geen feitelijke binding met de plek: het stadscentrum als vermaaksplek, als tijdelijke wegwerp- consumptiecultuurcentrum, dat is vragen om problemen en iets waartegen ik me falikant tegen verzet. De stad zou juist meer natuur en groen moeten krijgen i.p.v. massacultuur.

Achter al deze verschijnselen staan natuurlijk verschillende problemen die we als samenleving moeten oplossen schuil. Dat jongeren onvoldoende binding voelen met de samenleving en de aarde is iets waar we ons veel meer zorgen over moeten maken, en veel meer in moet worden geïnvesteerd.

Maar kennissen in het onderwijs voor Zeer Moeilijk Opvoebare Kinderen, en op tal van andere tereinen in de frontlinie, worden volstrekt onvoldoende beloond en ondersteund in hun werk. Ze verdienen na tien jaar in de loopgraven minder dan een 23-jarige startende IT'er. Dit zijn zeer, zeer ernstige wanverhoudingen en misstanden.

We leven in een maatschappij met een overheid die steeds meer overlaat aan de markt, en een voorbeeld geeft waarbij ze het competetieve en de onderlingen concurrentie stimuleert. Maar dat de genoemde 23-jarige, met prestatiebeurs versneld afgestudeerde IT'er na vier jaar straks samen met de Leerkracht met RSI of burn-out in de Wao terecht komen, interesseert de landelijke politiek slechts matig.

De te hoge hypotheek die ze zijn aangegaan met hun ook verdienende partners doet ze vervolgens definitief de nek om en, hee, stemmen Makelaars trouwens in meerderheid VVD, zoals Juristen D66? De VVD, die gaat straks vast weer iets roepen over het aantal allochtonen in de wao, en zo zijn we er wel weer. Als we de Verenigde Staten maar bijhouden in de IT- en economische groei, en autorijden maar fun blijft (Jorritsma, PvdA).

Wie denkt dat de economische groei alle problemen wel oplost, rekent verkeerd. Want aan wie valt de rijkdom toe? Er zijn nog steeds voor hele groepen jongeren uit bepaalde sociale lagen van de samenleving, dankzij gebrek aan (tijdige) opvang en serieuze aanpak van hun problemen, onvoldoende banen te vinden met serieuze carriereperspectieven.

De (linkse) politiek valt veel te verwijten, qua de rol die zij heeft in het proces van burgerlijke vervreemding van samenleving en politiek. Want het thema veiligheid is door 'rechts' gemonopoliseerd; Groen links zal zich er vrijwel niet over uitlaten, en ook D66 uit zich liever niet te radicaal. Terwijl het eigenlijk iedereen aangaat, en vrede, op straat of in de wereld, juist links en progressief is.

Neem een voorbeeld aan de burgerinitiatieven tegen zinloos geweld die plaatsvinden. Daar gaat een positieve, hechtende stimulans van uit. Het is juist een onderwerp om aan te snijden waar alleen maar winst uit te halen valt, iets wat een genuanceerde objectieve analyse en een constructieve, moedige en betekenisvolle, en met name subtiele benadering behoeft.

Bij uitstek zijn de gemeenteraadsverkiezingen een plek waar mensen vanuit betrokkenheid bij hun plek en directe leefomgeving hun stem uitbrengen. D66 stuurt helicopters naar Eritrea, wow, maar heeft de partij ook een antwoord op de veiligheidsproblemen in mijn straat? Ik mis ten ene male in het programma van D66 utrecht een uitgewerkte of strategische visie op deze materie of op het deelonderwerp veiligheid.

Behalve een vage intentieverklaring voor meer politie (methode VVD) en een halfslachtige positie t.a.v. het gebruik van videocamera's, blijkt nergens iets concreets te worden ondernomen.

O lof der zotheid, ja, men is tegen grafitti. Maar Grafitti is maar een symptoom - en niet eens het negatiefste. Het is een veelal creatieve uiting van jongeren die opgroeien in een betonjungle, in hun proces van het onderzoeken van hun plek in de samenleving. Grafitti zijn 'tekens aan de wand' van een levende samenleving, waar je maar beter naar kunt luisteren.

Soit. Wat doet D66? Ook 'doorlopen'?

Groet,

Henk van der Veen,

Utrecht

P.S. Vergeet ik nog te vertellen dat vrijdag dertien oktober mijn verjaardag was.