Gekozen magistratuur

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu May 25 19:02:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 01.27 25-5-00 +0200, Marc wrote:

>De rechter spreekt onafhankelijk recht
>op basis van de geldende wetgeving, de opgelegde straf moet gezien worden
>als een stuk sanctie van de maatschappij (binnen vastgelegde marges).
>wanneer een geval dus veel impact heeft is het logisch (in mijn ogen) dat
>de rechter namens die maatschappij dichter gaat zitten bij het maximum
>voor het delict.

Klopt. De rechter heeft in het regime van het NBW meer afwegingsvrijheid
gekregen (redelijkheid en billijkheid). Daarbij houdt de rechter rekening
met *omsstandigheden*. Dus kunnenn straffen bij diverese gelegenheden voor
hetzelfde strafbare feit verschillend uitpakken. En bij afwegingsprocessen
spelen ijnderdaad ook wel eens subjectieve elementen mee, hoewel we moeten
voorkomen dat die domineren.

De rechter weegt dus en wikt, en daar is niets 19e eeuws aan. Als een
rechter het niet goed doet moet hij/zij ter verantwoording geroepen kunnen
worden, daarvoor hebben we middelen als beroep en revisie.

Die onafhankelijke positie van de rechter is een groot goed en garandeert
een optimale rechtvaardigheid. In bepaalde regimes waar de rechters
onderdeel uitmaken van het politiek-bestuurlijke blok wordt politieke
rechtspraak gevoerd of klassejustitie bedreven. Ons systeem gaat dit tegen,
hoewel er schoonheidsfouten bestaan en negatieve uitzonderingen zijn. Maar
die maken de regel niet (dit in de richting van Chido).

Het is geen retoriek om te stellen dat de onafhankelijkheid van onze
rechters (blinddoek) en hun zorgvuldige afweging (weegschaal) van grote
waarde zijn en de rechtsstaat dienen. Het is retoriek, holle retoriek
zelfs, om dit argument als retoriek af te doen.

Hein