Pond, Euro en "overnight" rente

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu May 25 18:12:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Als we het over euro en dollar hebben is de rente relevant.
>De "over-night" rente op de dollar is 6% en die op de Euro 4%:
>dat is een verschil van 2%.

Niet helemaal goed, het gaat om de reëele rente ( rentepercentage - inflatie
= reëele rente )

Normaal gesproken zou jou rekensommetje neer moeten komen op bv. 6% - 3% =
3% op USD en 4% - 1% = 3% op Euro. Dan bestaat er op dit punt evenwicht in
de valutakoersen.

Omdt de FED nu bezig is de infatie vóór te zijn (de indicators stijgen maar
er wordt nog geen hogere inflatie gemeten) zitten we tijdelijk in een
discontinuïteit met een hoge reële rente (met uiteraard effect op de
wisselkoers). Het sommetje is nu bv. 6% - 2% = 4% USD en 3% Euro. Zodra de
inflatie meetbaar de kop op steekt in de VS is dit over een gaat de
wisselkoers terug naar equilibrium.

Dit alles is niet leuk voor de ECB. De conjunctuur in Europa zit nog maar in
de beginfase met een werkloosheid boven de 10%. De harde dollar dwingt nu
wel haast, mede onder druk van de publieke opinie, tot het voeren van een
veel te krap geld beleid (een relatief te hoge rente). Dat smoort de groei
hier, waardoor we economisch nog verder achterop raken bij Amerika.

>Ik neem aan dat ook voor een grote Amsterdamse beurshandelaar
>een dergelijke rekensom aantrekkelijk is.

Vergeet vooral de gewone ambtenaren of treasurers van grote organisaties
niet. Die hebben veel meer cash onder hun hoede. Het loont al een tijdje
bijzonder goed om cash aan te houden in USD, liefst op deposito's van een
maand of zo.

Maar, zoals al eerder geschreven, volgens mij is het belangrijkste punt
waarom die dollar zo hoog staat dat de VS gewoon de beste spullen leveren op
dit moment zodat bijna iedere geinvesteerde gulden uiteindelijk een dollar
wordt. Deze kapitaalstroom is groter en continuer dan wat handelen op de
beurs.(met onze calvinistische achtergrond heeft de beurs het natuurlijk
sowieso gedaan als iets niet gaat zoals we het willen).

Ik merkte dat dit niet alleen opgaat voor mijn vakgebied maar ook voor m'n
hobby: astronomie.
De amateurtelescopen met de beste prijs/kwaliteitsverhouding (ZELFS met die
hoge dollar) komen uit Amerika. Nederlandse produkten kunnen er vrijwel niet
aan tippen.
En een ontvanger om radio aurora mee te meten tijdens de huidige actieve
fase van de zon.... allemaal Amerikaans wat er na selectie overblijft !
Als we hier niet eens echt met een goed economisch beleid komen, staat er
straks zelfs op onze klompen en tulpen "sold in Amerika" !  DIT is het
werkelijke item !

Met vriendelijke groet,

Max Kok