Tolpoort sluit eiland af.

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed May 24 09:54:43 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Emiel, Lijsters,

Emiel Stolp schreef:
>Inderdaad een schrijnend onrecht die tolpoortjes, je kan niet
>meer gratis rijden. Maar van Hengelo naar Almelo kan ik ook niet
>gratis rijden, ik moet de benzine betalen, die kost tegenwoordig
>ook al 2.68 per liter. En als ik om dat te voorkomen met de
>trein ga moet ik een kaartje kopen. En mijn fiets heb ik ook al
>zelf moeten betalen. Zelf mijn schoenen zijn niet van rijkswege
>verstrekt. Het grondrecht op bewegingsvrijheid wordt dus erstig
>geschonden doordat ik voor iedere beweging die ik maak moet
>betalen.

Je vergelijking klopt niet.
De laatste keer dat ik keek, kon je wel binnendoor van Hengelo naar Almelo en
volgens mij gaat dat niet door tolpootjes en duurt het ook niet 3 keer zo lang.
De benzine is in geheel Nederland zo duur (alhoewel jij, in Hengelo, heel wat
beter in staat bent om aan goedkope benzine te komen dan in Zuid Holland).
De OV-verbindingen tussen de Hoekse Waard en 'het noorden' (Rotterdam en
verder) is ronduit slecht. I.t.t. de OV-verbindingen tussen Almelo en Hengelo.
Fiets en schoenen hebben hier niets mee te maken, aangezien mensen mensen bij
tolpoorten niet betalen voor het gebruik van hun auto, maar voor het gebruik
van die weg op dat tijdstip. Voor het gebruik van de weg is al voor betaald
middels de wegenbelasting (die er in Zuid Holland niet om liegt, o.a. door de
hoge provinciale opcenten; ik geloof dat met een jaaropbrengst de
Ceteco-schade afbetaalt kan worden). Het gaat dus om het weggebruik op dat
tijdstip.
De bedoeling is om de files te verminderen en mensen alternatieven te laten
gebruiken. Dit kan zijn voor 07.00u of na 09.00u, of een alternatieve route,
of met het openbaar vervoer. Als 2 van de 3 alternatieven niet in redelijke
mate voorhanden zijn en het 3e alternatief niet reeel, dan vind ik het waard
om de situatie onder de aandacht te brengen.

Dat je hiervoor schending van het grondrecht op bewegingsvrijheid claimt is
een politiek-juridisch middel om het doel te bereiken. Als de politie een
auto langs de kant van de weg wil krijgen en wil doorzoeken, dan doen ze dat
zeer geregeld op basis van de bevoegdheid die in de Wegenverkeerswet hun
biedt. Als ze dan criminele activiteiten waarnemen, is het gevonden bewijs
geldig, ondanks dat de wet bedoeld is om de verkeersveiligheid te handhaven
en niet bijv. de Opiumwet.
Je maakt gebruik van een indirect effect.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.
This message is personal and should be treated as such.