help

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed May 24 07:28:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Gerard,

Ik heb twee problemen en verder een idee. Ik ken Gerard niet (psychiater?)
en ik ken de sociale historie van de betrokken familie niet. Maar laat ik er
vanuit gaan dat de beschrijving van deze individuele case klopt. Hoe kan dan
iemand reageren die psychiater noch jurrrrist is? Een veronderstelling:
misschien is het niet-Nederlanderschap in meer dan *een* opzicht de oorzaak
van het probleem! Je moet de Ander niet alleen vanuit het
slachtoffer-zijn-perspectief zien. Veel Marokkanen zijn genaturaliseerd. Als
er mensen met slechts de Marokkaanse nationaliteit jaren in Nederland wonen,
dan kan er ook sprake zijn van sociaal-culturele of nationalistische
motieven. Men negeert de eigen migrantenstatus. Zodra er dan individuele
problemen komen in bijv. de tweede generatie - een criminele zoon, een
dochter die niet wil trouwen met iemand uit de familie of streek - dan wordt
men des te harder geconfronteerd met de eigen beslissing. Het 'vergeten' van
een vergunningaanvraag door de zoon (ook door de andere gezinsleden richting
zoon?) komt mogelijk dus niet uit de lucht vallen.

Misschien kom je iets verder door de betrokkenen als actoren te zien die uit
overtuiging iets deden of nalieten en nu achteraf een schaamtegevoel
opbouwen over iets wat ze daarmee over zichzelf afroepen. Misschien komen
ook de interne relaties binnen het gezin onder spanning te staan richting
zoon om eigen 'verzuim' te maskeren. Kortom, ik zou de kwestie toch willen
verheffen boven het toeval van 'eigen schuld, dikke bult' of 'er zijn nu
eenmaal psychische problemen', en letten op omgevingsfactoren en het proces
dat tot de situatie leidde. Ik sluit zelfs niet uit dat de familie de zoon
kwijt wil. Een psychiater kan dan zelfs worden gezien als sta-in-de-weg.

't Is maar een benadering, misschien wel een wrede... Wie is trouwens de
volksvertegenwoordiger die je wilde benaderen?

Henk Vreekamp, Utrecht

------------------

At 22:10 22-05-00 +0200, you wrote:
> [...]
>vrees ik dat deze situatie alleen maar verliezers oplevert.
>Weet iemand een manier om mijn patient een werkvergunning te bezorgen,
>zodat ik hem kan gaan behandelen voor de stoornis waaraan hij leidt. Ik
>wil daarbij niet vooruit lopen op een beslissing van de rechter over
>deze zaak; het recht moet zijn loop krijgen. Aan de andere kant kost
>afwachten de samenleving een hoop geld en dan heb ik het nog niet eens
>over de menselijke tragedie die zich nu voltrekt.
>
>Wie kan mij raden. Graag ben ik bereid om nader informatie te

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66