Ggo's Maatsch.debat

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Tue May 23 21:34:00 CEST 2000

Aan de dames en heren van het Nederlandse Politieke bedrijf

Betr.: Maatschappelijk debat over genetische manipulatie

Geachte dames en heren,

Door voormalige topman van General Morotrs Lopez , is door de Amerikaanse Gran Jury in staat van beschuldiging gesteld. Hij zou bedrijfsgeheimen van de Amerikaanse autofabrikant hebben gestolen. Lopez hangt 40 jaar cel boven zijn hooft. (Volkskrant 23/5/00)

Dit staat in schril contrast hoe de overheid en de Consumentenbond reageren op het in 1996 verkwanselen van de geheimen van de Consumentenbond door de voormalige coördinator voeding- en milieu van de Consumentenbond Marcel Schuttelaar aan Monsanto .

In de polderstructuur van Nederland blijkt dat deze daad zelfs zeer gewaardeerd wordt en krijgt Schuttelaar van de overheid de opdracht om het maatschappelijk debat over genetische manipulatie voor te bereiden. Ook blijft hij de Consumentenbond adviseren inzake de op gezondheid en veiligheid appelerende campagne Zuivere Voeding.

Deze situatie roept de vraag op wat brengt genetische manipulatie ons nog meer dan alleen de manipulaties van onze voeding en gewassen?

Welke (ex-) medewerkers c.q. (oud-) bestuursleden van de Consumentenbond mogen nog meer tegen betaling hun kennis en ervaring (gaan) aanbieden aan het bedrijfsleven?

Prominenten van de PvdA, minister Brinkhorst, politici, kamerleden allen hullen zich in stilzwijgen en reageren nauwelijks of niet op mijn brieven.

Vandaar dat ik mij nu rechtstreeks wend tot de 100 leden van de bondsraad die zaterdag 27 mei in de Jaarbeurs om 10.00 uur bijeenkomen. Daar zal ik hen een petitie overhandigen met het verzoek alsnog voor het moratorium op genetisch gemanipuleerde voedingsgewassen te kiezen zoals door meer dan 20 maatschappelijke organisaties begin 1999 is ingediend.

Om de petitie te ondersteunen doe ik een beroep op mijn medeburgers om zaterdag 27 mei naar Utrecht te komen. Zie hiervoor onderstaand pamflet.

Voor nadere informatie:

Stichting ter Voorkoming Misbruik Genetische Manipulatie (VoMiGEN)

Telefoon: 010- 2251433 Fax 010-2251400

_____________

Robert A.Verlinden

Rotterdam, 23 mei 2000.

Kenmerk: 00207vom230500

a.u.b. doorgeven (ophangbiljet)

OPROEP TOT ACTIE

TEGEN GENETISCH GEMANIPULEERDE VOEDING

ZATERDAG 27 MEI Jaarbeurs IN UTRECHT. (09.00- 11.00 uur)

Telkens weer meent de Consumentenbond namens alle consumenten te spreken en neemt daarbij ongevraagd vergaande beslissingen.

Dit heeft nu tot gevolg dat onze traditionele voedingsgewassen definitief dreigen te verdwijnen.

Met betrekking tot de introductie van genetisch gemanipuleerde voeding beschuldigen wij de directie en bestuur van de Consumentenbond, samen met politici, overheid en bedrijfsleven ervan de gewone consument, buiten spel te hebben gezet.

Hoe ging dit o.a. te werk?

In 1996 gaf de Consumentenbond, onder voorzitterschap van een ex-marketing man van Unilever, een positief advies tot toelating van genetisch

gemanipuleerde soja en stemde in met niet vermelding op het etiket.

De Consumentenbond weet als geen ander dat soja in ca. 60% van onze voeding wordt verwerkt.

Dit druiste volstrekt in tegen het belang van de consument.

Dat de Consumentenbond nog steeds als enige maatschappelijke organisatie tegen een voorlopige stopzetting op genetisch gemanipuleerde soja en maïs is gaat eveneens tegen dit belang in.

Zaterdag 27 mei komt de Bondsraad het hoogste gezag van de Consumentenbond in Utrecht bijeen. (Dit zijn 100 gewone consumenten zoals u en ik). Wij zullen hen, als medeburgers, op die dag een petitie overhandigen met het verzoek alsnog voor een moratorium (voorlopige stopzetting) te kiezen, zoals door circa 20 andere maatschappelijke organisaties begin 1999 is gevraagd.

Alleen de Consumentenbond kan er nog voor zorgen dat gewone niet genetisch gemanipuleerde voeding beschikbaar en betaalbaar blijft.

KOMT ALLEN zaterdag 27 mei, Jaarbeurs Utrecht. Van 09.00-11.00 uur.

Deze actie is een initiatief van de Stichting ter Voorkoming Misbruik Genetische Manipulatie (VoMiGEN) De stichting VoMiGEN is een initiatief van een verontruste burger. Info: 010- 2251433. Fax 010- 2251400

Kenmerk 00195vom 150500. Donaties zijn welkom. Giro 8072426 t.n.v. VoMiGEN - Rotterdam.