Beiroet aan de Dinkel

madocconsult madoc at PLANET.NL
Wed May 17 13:19:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Emil,
Ik ben bang, dat je dit bericht uit de Volkskrant een beetje erg overtrekt.
Volgens mij werd er gesteld, dat jongeren thuis weer helemaal in de
thuislandomgeving terug zijn. Bovendien vraag ik me af wat de vraagstelling
van dit onderzoek precies geweest is. Je kunt nl. een onderzoek heel goed
manipuleren door middel van je manier van vragen.
Daar komt bij dat jongeren wel degelijk voor een groot deel in de
Nederlandse samenleving zijn geintegreerd; ze genieten van de vrijheid en de
luxe die dit land hun biedt. Ze lijken meer op Nederlandse jongeren dan op
hun oudere leeftijdgenoten.
V.w.b. de ouderen: de overheid heeft in de jaren zestig nooit nodig gevonden
dat deze mensen Nederlands leerden. Zij deden het ongeschoolde werk en
daarvoor heb je slechts een paar woorden van het nieuwe land nodig.
Nederland ging ervan uit dat zij na twee jaar terug zouden gaan; dat dachten
ze zelf ook. Verder wil ik je erop attent maken dat meer dan 70% van de
mensen die toen naar Nederland kwamen uit een maatschappij kwamen die bij
ons ongeveer met de middeleeuwen vergeleken kunnen worden. Velen konden niet
lezen of schrijven, ik meen 60 tot 70%. Dus als je kaarten verstuurd in het
Arabisch of Turks dan kunnen nog veel mensen het niet lezen.
En wat is er trouwens op tegen dat er een extra geluidswagen rondgaat om
mensen in te lichten. Gezien in het licht van de informatie die de gemeente
heeft gegeven over het vuurwerkbedrijf en de vergunningen daarvoor in deze
woonwijk is een beetje extra inspanning niet te veel gevraagd.

Groeten Emmy