Beiroet aan de Dinkel

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed May 17 13:44:08 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik wil toch nog even reageren op Evert al zal dit niet zon erg lang mailtje
worden.

> OK het woord jullie had daar niet moeten staan, maar ik neem aan dat jij ook
> D66 lid bent dus dan blijft mijn verbazing gelden.

Waarom verbaas jij je erover dat een D66-er soms wat weinig vertrouwen
heeft in de werking van het huidige politiek systeem? Volgens mij ben ik niet
een grote uitzondering wat dat betreft....... En niet iedereen op deze lijst is
D66-er hoor (ik wel).

> Dat lijkt me nogal logisch. Natuurlijk zit je als burgemeester van een stad
> waar zoiets gebeurt met de schuldvraag, ook bij jezelf en vraag je je af wat
> voor jou de gevolgen zijn. Ook voor Mans is de toekomst heel onzeker
> geworden, zij het dat dit natuurlijk een probleem is van een heel andere
> orde dan het verliezen van je huis.

Precies.......
Met een verschil, hij had zijn toekomst kunnen "bepalen" of er in ieder geval
meer invloed op kunnen uitoefenen dan de slachtoffers.
Ik las vandaag in de krant dat de vergunningen gewoon door de
gemeenteraad zijn gegaan en dat die nu roepen dat ze van niks wisten, dat
is wat raar....zij hadden het moeten weten..... En dat de burgers er
misschien niets van wisten zometeen meer....

> ramp

> Volgens mij is er zondag door Kok en Mans al afgesproken dat zo'n
> onafhankelijke commissie er moet komen. Vandaag zal worden bekend gemaakt
> wie de voorzitter daarvan wordt.

Ehmmmm, dat bedoel ik niet. Een vaste commissie, niet steeds ad-hoc
commissies. Gewoon een vaste commissies zoals die bestaan in vele
landen. Misschien dat hij nu komt en ik geloof dat Rosenmoller het ook gaat
voorstellen. Dus niet na iedere ramp maar gaan beslissen tot een
"onafhankelijk " onderzoek.....maar een vaste commissie die dit soort dingen
onderzoekt.....

> Ik twijfel aan de juistheid van je informatie. In het UTnieuws (van de
> universiteit Twente) worden studnetne geciteerd die in de betreffende straat
> woonden. Zij verklaarden dat zij telkens een brief van de gemeente kregen
> als SE Fireworks een nieuwe vergunning had aangevraagd. De vraag of mensen
> op de hoogte zijn van een dergelijk feit ligt ook in handen van de mensen
> zelf.

Carlo Hageman schreef al dat het helemaal niet slecht zou zijn om
bijvoorbeeld dat soort brieven dan ook in andere talen te verspreiden (ben ik
het geheel mee eens, je moet je communicatiemiddel aan je doelgroep
koppelen).
Daarnaast heb je het over een paar straten in de buurt. Wat ik hoorde was
dat een stad zijn burgers op de hoogte moets stellen..... Dat jij dat
interpreteert als een paar omwonenden vind ik prima maar ik vind dat dat wel
wat breder mag...... Mensen komen ten slotte in de buurt daar (ook al woon
je er niet, winkelen misschien, op bezoek, op doortocht). En wat is actief
informeren? Ik vind een brief al beter dan het aankondigen in een
stadskrantje (ik krijg dat ding bv lang niet altijd). Nadeel is dat niemand die
katernen meer leest. je kunt dan de schuld leggen bij de burger maar ik vind
dat een modern bestuur andere middelen zoekt om dingen dan wel bekend
te maken.... Ken jij bijvoorbeeld het wetboek? Kent ook niemand.

Maar we zullen zien wat er allemaal komt uit het onderzoek.
Groet Joris van den Wittenboer

"To understand a man, you should walk a mile in his shoes. If you're still
bothered by what he says, it's okay, because you will be a mile away and
you will have his shoes."
http://welcome.to/Wittenboer