Beiroet aan de Denkel (2)

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed May 17 11:58:09 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
Aan: <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Verzonden: maandag 15 mei 2000 13:19
Onderwerp: Beiroet aan de Denkel (2)
"Knip"

| Ik heb dan ook weinig vertrouwen in 'onderzoek naar de oorzaak': de dader
| zal zichzelf nooit schuldig achten. Helaas, het gaat er in wezen niet om om
| een technisch defect, een brandstichter of een slapende kruitbaas te vinden.
| Het gaat om de cultuur van sociale arrogantie en doorredeneren op verkeerde
| premissen die leidde tot structurele fouten.
|
| Henk Vreekamp, Utrecht

"Knip"

Ondanks het hooggeschoolde psychologen taalgebruik van Henk in zijn bijdrage(n),
slaat hij hier de spijker op z'n kop. (Dit mede nav. het mailtje van Fritz).
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zo'n PvdA regent als Mans met droge ogen een
soort "Wir haben es nicht gewusst " houding aanneemt?
De Burgemeester is in iedere gemeente als eerste verantwoordelijk voor de
openbare orde en veiligheid.
Als Mans zegt "van niets te hebben geweten, maar dat de gemeente wel op de
hoogte was" bewijst voor mij dat de man totaal ongeschikt is om zijn functie
naar behoren uit te voeren. Ik kan mij voorstellen dat de politiek
verantwoordelijke de hoofdzaken en de details van elkaar moet onderscheiden,
maar opslag van explosieven in een woonwijk lijkt me toch wel een kwestie
waarvan je als burgemeester persoonlijk op de hoogte moet zijn. Het enige
verzachtende, voor zover je dit kunt aanvoeren, is dat er op ambtelijk niveau
weer zaken "onder de pet" gehouden zijn zoals we ook in Oktober 1992 beleefd
hebben...
Dan nog ga je als politiek verantwoordelijke niet vrijuit. Je hebt in zo'n geval
tenminste de schijn tegen je, namelijk dat je je ambtenaren niet in de hand
hebt. Dit is naar mijn mening voor een burgemeester als hoofd van de gemeente
een zeer kwalijke zaak. Ik denk dat Mans bij de afwikkeling van deze affairre
beter de eer aan zichzelf kan houden en dat is: de verantwoordelijken op
ambtelijk niveau de wacht aanzeggen en vervolgens de eer aan zichzelf houden en
opstappen.

Ernst Debets/ Zaanstad