Beiroet aan de Dinkel

Mon May 15 01:49:10 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik moet je (helaas) grotendeels gelijk geven. Ik heb er bijna de helft van
mijn leven gewoond, het is er inderdaad een grote PvdA-(puin)hoop. Ze
"bezitten" de stad zo'n beetje, dat denken de inner-circle PvdA-ers
tenminste. Eén groot netwerk.

Een plaatsvervangende (PvdA-)rector van de grootste school had het gewoon
over "mijn" (school)gebouw. (Plaatsvervangend, omdat de rector net wethouder
financiën van "zijn" stad was geworden.)
Marcel van Dam kwam er ooit nog vlak voor de verkiezingen even zes miljoen
brengen, om even wat huisjes voor een tweede keer te "renoveren", voor toen
een kapitaal bedrag, een leuke verkiezingsstunt. De gemeente verkochte de
woningen daarna voor een vriendenprijsje aan een bevriende
woningbouwvereniging, ook van de familie.
Wat er precies met het geld van het wijkcentrum van "mijn" nieuwbouwwijk is
gebeurd, is nooit duidelijk geworden. Voor activiteiten was er geen geld.
Wel was duidelijk van welke partij de stichtingsbestuurders lid waren voor
ze er met het geld uitstapten.

Maar goed, reden genoeg voor mij en mijn meeste familieleden nooit van ons
leven PvdA te stemmen, maar voor deze ramp niet direct ter zake doende.

Wel ter zake de vraag in Buitenhof of de PvdA-voorzitter, landelijk ja,
gemeenteraadslid in Enschede, zich schuldig voelde. Natuurlijk niet.
Gemandateerd, toch, zei ze. De burgemeester weet ook van niks. Kunnen ze hun
partijvriendjes niet vragen wat het de stad opgeleverd heeft toen zij
verantwoordelijk waren en er in toestemden dat op een van de vele "verlaten"
industrieterreinen binnenin de voormalige textielstad zich begin jaren
zeventig een vuurwerkopslagplaats annex montagefabriekje vestigde.

Makkelijk had en heeft Enschede het inderdaad niet, het moet gezegd, als
arme voormalige textielstad. Maar dat pleit de verantwoordelijken niet vrij
van het afleggen van verantwoording. Maar verantwoording afleggen aan
anderen als de PvdA altijd aan de macht is, soms zelfs de absolute
meerderheid heeft in de raad, zijn vriendjes verder overal in het
maatschappelijk middenveld aan de touwtjes heeft, ja waarom zouden ze.

Het ergste vind ik de onbeschaamde manier waarop ze hun achterban, die toch
steeds weer massaal op ze stemt, althans in het volgzame Enschede,
belazeren. Maar als zelfs Buitenhof niet op het idee komt een niet bevriend
partijlid maar een kritische Enschedeër uit te nodigen, waar richt ik dan
mijn hoop op dat de beerput in Enschede nu eens van de deksel gaat. Of is
die er nu op deze rampzalige manier afgekomen. Dat zou voor Enschede op de
lange duur een geluk bij een afschuwelijk ongeluk zijn. Maar ik ben er nog
niet van overtuigd. Ook van de plaatselijke pers verwacht ik geen
onafhankelijke kritische opstelling. Niet in de klein-Enschedese
verhoudingen. Ons kent ons, ze moeten nog samen verder, niet iedereen kan
naar Den Haag, zeker niet als je met het Twents accent behept bent. Ze zien
je aankomen. Laten we elkaar geen mietje noemen.

Overigens, mijn vader is er ongedeerd afgekomen, Hij was op tweehonderd
meter afstand en zag de betonbrokken om zich heen in de aarde ploffen. Ja,
hij woont er nog. Hij was er als enige wel op zijn plaats als volgzame
PvdA-er, daar in Enschede, stemt misschien als enige voormalig gezinslid
stiekem nog weleens PvdA, de brave borst, op dezelfde dag als Kok geboren,
nota bene. De rest van zijn gezin was er al vele jaren eerder gillend
vandaan gegaan, "ait vedan", maakt niet uit waarheen, als het maar ver weg
is en de PvdA er geen absolute meerderheid kan krijgen.

Vooral woest was hij, mijn vader, dat de KNVB FC Twente gewoon liet spelen,
alsof er niets gebeurd was. Terwijl de dag ervoor het Olympisch Stadion in
Amsterdam de Open Dag op zondag al had afgelast. Terwijl Kok en de koningin
voor dag en dauw opstaan om in Enschede te komen kijken. Ik dacht, maar ze
gaan godverdomme toch gewoon, die brave twentenaren, naar Rotterdam. Daarom
ging het ook door in overleg met Rotterdam, volgens de Twentse
voetbalvoorzitter, omdat hij de PvdA-burgemeester te laat aan de telefoon
had en de supporters al onderweg waren, je moet er maar op komen. Trek je
bek dan eens open, toon eens karakter en trek eens een grens, nee niet die
kant op, die ligt er al, maar naar het gezag. Van de voetbalbond en van je
stad, "sukkels". Wees eens wat minder meegaand.

Sorry Henk en anderen, misschien hebben jullie wat aan mijn gefundeerde
emotie.

Fritz van Rikxoort