Goede democratische besluitvorming, was: Echte democraten bevoogden niet

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon May 1 13:11:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02.00 1-5-00 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Hoezeer dit laatste nodig is blijkt wel uit de lotgevallen
>van de Digitale Burgerbeweging Nederland. Deze teledemocra-
>tische pioniersorganisatie (?) werd in zijn nadagen bestuurd
>door ondermeer de heren Dirkzwager en Van Meeteren.

Goed dat u het even te berde bracht. De Stichting DB.NL heeft, als
teledemocratische pioniersorganisatie, ervaring opgedaan met diverse vormen
van wangedrag. Een open teledomcratisch systeem is kwetsbaar, bleek.
Bepaalde mensen kunnen zich makkelijk meester maken van de discussie en met
onbehoorlijk gedrag de democratische interactie, de dialoog, trachten om
zeep te brengen. Wat de motivatie is, is me nog steeds niet duidelijk. Het
blijkt dat je soms met wat harde hand de teledemocratische orde moet
beschermen. Zoiets als justitie die op soms ondemocratische wijze de
democratie moet beschermen tegen ordeverstoring en rechtsextreem
(ondemocratisch) gebral.

Ook bleek dat bepaalde deelnemers aan het experiment zich niet wenste neer
te leggen bij de stemverhoudingen. Ze bleven hun zin agressief doorzetten,
ondanks de aantoonbare minderheid die ze vormden. In plaats van verdere
argumentatie leveren (inhoud) om meer steun te genereren ging ze ertoe over
te intimideren en op de persoon van bestuurders te spelen. Dit gedrag is
door het bestuur met ferme hand bestreden. Ook tegen dit soort wangedrag
moet een teledemocratie zich beschermen, is gebleken.