Twentestad

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Mar 25 03:47:50 CET 2000

Binnenkort mag de Eerste Kamer zich onder leiding van de nieuwe minister van Biza, Klaas de Vries, zo'n fervent voorstander van het referendum en zo, (was dat ook niet een criterium van Thom de Graaf bij de benoeming van een nieuwe minister op die portefeuille?) zich buigen over een door Peper aangehouden wetsvoorstel over de samenvoeging van Hengelo, Enschede en Borne tot Twentestad. Onze EK-fractie is tegen, mede gehoord de bezwaren uit Hengelo (in een daar gehouden alternatief referendum met de PS-verkiezingen -dacht ik- was meer dan 90% van Hengelo tegen).

Ik heb zelf  mijn eerste 19 jaren in Hengelo mogen doorbrengen en kijk er met veel plezier op terug. En Hengelo was Hengelo (moderne metaalindustriestad), Enschede was Enschede (oude en verpauperde textiel, armlastig) en Almelo Almelo (de oude graaf was er allang niet meer). Toen was geluk ook nog heel gewoon. Ik heb er later nog gewoond, in Enschede, Hengelo en Almelo, en er alsnog geleerd een frisdrank met zestien klinkers te bestellen: een glaasje CooooCaaaaCooooLaaaa.

Nu woon ik in Utrecht, en heb me daar mogen oriënteren op de VINEXdiscussies, de Randstad en verstedelijking, de zes regio's, zoals naast de Randstad bijvoorbeeld de regio Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en dus Twentestad. Voor Twente is zo'n bestuurlijke eenheid  volgens mij noodzakelijk. Maar de locale ressentimenten liggen zo hoog, dat er de noodzaak tot samengaan, althans bij de inwoners van Hengelo, onbespreekbaar is. Het concrete voordeel wordt niet gezien (dus bouwen ze nu weer in het door burgemeester Lemstra, oud sg VROM, zo drastich aangepast en vertimmerd centrum een nieuwe schouwburg voor tig miljoen, die vooral moet concurreren met de schouwburg uit Enschede, zo'n 10 kilometer verder, afgezien nog van de exploitatietekorten) , men is puur op basis van sentimenten tegen.

Ik zou hier mijn EK-leden willen oproepen, alsnog voor Twentestad te  stemmen. Beide steden redden het alleen nooit (kijk ook eens naar de werkeloosheidcijfers), maar tesamen kunnen zij een sterke regio vormen, die aantrekkelijk is, met een Universiteit, een voetbalclub die Feyenoord ook nog inmaakt na Ajax en zodoende tweede wordt en volgend jaar Championleague gaat spelen, gedifferentiëerde werkgelegenheid en een gemeenschappelijke woningmarkt- en bedrijfsterreinenpolitiek, in plaats van elkaar weg te concurreren.

Ajoo, Tjerk