zieke illegalen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Mar 25 03:19:21 CET 2000

William deed terecht een beroep op ons allen, om medische hulp aan mensen, die hier kennelijk geen mensen zijn, niet onmogelijk te maken. Gelukkig heeft Bert Bakker het signaal goed opgepikt. Althans, ik denk dat hij het zelf ook al vond, voordat William dit signaal afgaf.

Ik zou zelfs wel iets verder willen gaan. De koppelingswet, waar alles op berust, komt mij voor als een monstrum en moet ontstaan zijn bij wat zieke geesten in het Haagse circuit, waarbij de gedachte aan de mens achter de illegaal kennelijk geen concreet mensbeeld heeft op kunnen roepen. Maar door die koppelingswet wordt zomaar een hele categorie mensen, die hier op onze Nederlandse aardbodem rondlopen, in hun bestaan door de Overheid ontkent. Ze zijn er niet. En als ze er wel zijn, behoren ze er niet te zijn, zo luidt de Haagse redenering. Dat ze er wel zijn, en zich door deze wet niet van zullen laten weerhouden, hier te blijven zijn, en te zullen blijven komen, kan ieder kind uitrekenen. Zolang hier meer eten te vinden valt dan daar waar zij vandaan komen (want voor de rest is dit volgens mij niet het leukste land van de wereld om zomaar te vertoeven), blijft dat ook zo. Als de overheid hun bestaan ontkent, komt de samenleving, wij met zijn allen ze wel tegen: ze willen eten, dus vragen om geld (of gaan het stelen), ze willen slapen, ze willen ook werken ( en er zijn werkgevers zat, die ze willen hebben, ze drukken de arbeidskosten, want je kunt ze zo makkelijk met een fooi afschepen, en premies mag je niet eens meer inhouden), dus ze zijn!.

Als we vinden, dat Nederland vol is - en ik haal hier Hans van Mierlo maar weer eens aan met zijn quote: 'Als Nederland vol is, ben ik de eerste die vertrekt'- moeten we het probleem van de illegalen anders aanpakken, en niet door hun bestaan als overheid gewoon maar te ontkennen.

Tjerk (nog wel legaal).