UPC (was: privatisering nutsbedrijven)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Sat Mar 11 10:06:55 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at koek.net> schreef,
>UPC en de andere kabelbedrijven worden m.i. prachtconcurrenten, niet
>voor elkaar (geografisch gescheiden) maar voor KPN Telecom, en andersom.
>Twee bedrijven die kabels tot aan de consument hebben in plaats van 1.
>Zo moet het.

 Zo moet het dus niet.

 Het beste is om EEN kabel te hebben (in de handen van de overheid) met
 daarop VERSCHILLENDE aanbieders. Elke andere optie heeft de neiging om
 op den duur tot een monopolie (EEN aanbieder) te leiden.

>De abonnementskosten voor zowel kabeltelevisie (dat KPN
>straks met ADSL/"mxstream" ook kan leveren) en locale telefonie (dat UPC
>etc. ook kan leveren) zullen fors dalen.

 Ze dalen op korte termijn (ik profiteer ook, zoals uit het e-mail adres
 blijkt), en zolang de politiek weigert ook maar iets aan deze zaak te
 doen (het trouwens zelf in de hand werkt door verkoop van de kabel) lijkt
 de toekomst vooralsnog tamelijk ongewis.

 En voor nutsbedrijven is zoiets onaanvaardbaar.

 Marc Fluks