feestdagen

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Fri Mar 10 13:51:20 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Over het algemeen is het niet goed te spugen in de bron waar je uit
gedronken hebt.

Wel als dat tot gevolg heeft dat anderen niet meer uit die bron willen
nuttigen......

Zonder gekheid, juist zo'n oproep om terug te gaan zoeken naar de oude
christelijke moralen, die geleid hebben tot de bloedigste en gruwelijkste
misdaden, is in een samenleving die, of ze dat nu leuk vindt of niet, steeds
"multi-cultureler" wordt (lelijk en stigmatiserend woord: het is volgens mij
juist niet de bedoeling om heel veel cultuurtjes naast elkaar te hebben,
maar om slechts 1 of enkele culturen te hebben die voor iedereen uit de
"oude" gescheiden culturen open en toegankelijk zijn).

Wat ik wel eens zou willen weten op welke wijze in andere landen met
feestdagen wordt omgesprongen en of feestdagen zoals het offerfeest of het
genoemde boedhistenfeest gebonden zijn aan een datum of aan een moment in
het jaar dat binnen marges variabel is. Daarnaast is het misschien wel
handig om eerst eens te inventariseren hoeveel van dit soort potentiele
feestdagen bestaan.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Departement "Bioconversies"
Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek
Wageningen