Offerfeest

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Fri Mar 10 14:20:01 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Robert Jan Jonker pleit ervoor het Islamistisch offerfeest als
feestdag op te nemen, hij zegt daarover: "Ik wil ervoor pleiten dat
we als D66 dit voorstel overnemen; het is een erkenning voor de
grote groep islamieten met verschillende achtergronden in ons land
en maakt duidelijk dat ook relatief nieuwe groepen inwoners
bijdragen aan de nederlandse cultuur."

Bo Buma reagreerde onder andere: "Naar mijn beste weten zijn
Joodse feestdagen ook nooit erkend geweest als officiële feestdagen.
Ik voel er niets voor nu opeens islamitische feestdagen te gaan
erkennen."

Voor beide standpunten voel ik sympathie en of begrip.
Als de precieze invulling van de groepingen eruit wordt gelaten
blijft er naar mijn mening iets over dat van grote waarde is.

Een zeer aansprekend aspekt dat ik eruit licht is "de erkenning
voor de grote groep mensen met verschillende achtergronden".
Dat is maatschappelijk relevant en wezenlijk voor de betreffende
individuele mensen. Terwijl "het bewustzijn dat ook relatief nieuwe
groepen inwoners bijdragen aan de Nederlandse cultuur" feitelijk
een ultieme integratie gedachte is. Met die aantekening steun ik
de gedachte dat de D66 fractie zich daarvoor inzet.

William Oosterwijk
D66 Drenthe