privatisering

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Mar 10 09:34:52 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Raimond,

Ons dreigt het gevaar van dogmatisme, net als destijds communisten en Koude
Oorlog-gasten: kapitalistisch triomfantalisme. Maar denken dat we alles aan
de marktwerking kunnen blootstellen. Met een aantal activiteiten gaat dat
niet, bijv. acute rampbestrijding, noodhulp als veiligheid, voorkomen
tweedeling in de gezondheidszorg, e.d. Hetzelfde geldt voor voorzieningen
met een natuurlijk monopolie, zoals gas, water en stroom, wegen e.d. Daar
heb je in principe maar een infrastructuur - uit efficiency.

Kennelijk beseffen nog te weinig mensen dat particuliere bedrijven zoeken
naar een zo groot mogelijke toegevoegde waarde. En dan zijn onverwachte
zaken en menselijke ellende meestal maar 'lastig'. Niet budgetteerbaar, niet
of moeilijk inpasbaar etc. Het Utrechtse voorbeeld van een nutsbedrijf dat
haar service al terugschroeft om zo waardevol mogelijk te zijn voor
overname, vind ik een ergiswekkend voorbeeld.

Natuurlijk zijn er ook voorzieningen die fysiek en sociaal wel opdeelbaar
zijn, zoals telecommunicatie vooral dankzij ether-innovaties e.d. Iets
dergelijk kan ook gelden voor busvervoer. Maar dat laatste is volgens mij
vaak gezichtsbedrog: wil je regelmatig en goed openbaar vervoer dan moet de
overheid toch weer (extra) bijspijkeren - zie de zware subsidies op de
'onrendabele' spoor- en buslijnen aan particulieren. Als dat zo is, moeten
we niet privatiseren wegens de twee geldstromen (privaat naast publiek) die
ook nog de 'marktwerking' (concurrentiemogelijkheden) verstoren.

Dat ik kwaad was en ben over mijn case met die Utrechtse reiniging vind ik
nog steeds terecht omdat het in wezen om boerenbedrog en inhumaan beleid
gaat. En dan schieten we door naar neo-liberalisme met het individualisme
van ikke-en-de-rest-kan-stikke.

Ik schrijf op dit punt ook vanuit eigen ervaringen in zowel regulier als
particulier hoger dagonderwijs: de aandrang om bij evaluaties rekening te
houden met resp. positieve discriminatie en hoge inschrijfkosten. Politieke
of economische corruptie, bestrijden die hap!

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 15:08 9-03-00 +0100, you wrote:
> [...]
>in de VS mensen met een sticker op de auto moeten rondrijden dat
>ze dronkaards zijn [geweest], advertenties moeten zetten dat de het
>betreuren zeer onmaatschappelijk te hebben opgetreden, met naam,
>adres en toenaam! De schandpaal, met naam en adres eronder, is
>een buitengewoon hard middel! En gebruik de boetes dan om het
>gerechtelijk apparaat te versterken. En tenslotte: aanscherpen
>criteria bedrijfsmatig wanbeleid: uitplunderen van geprivatiseerde
>bedrijven harder aanpakken. Vergt wel veel werk, en vraagt ook om
>hardheid! Dat zijn wij in Nederland niet gewend.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66