baanlozen

J.Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Thu Mar 9 20:44:45 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 In reactie op Chido en peter,

 De discussie over het korten op uitkeringen van werkweigeraars
 is volgens niet zo relevant meer. De mensen nu nog in de bijstand
 zitten behoren volgens mij grotendeels tot categorien die vrijgesteld
 zijn van sollicitatieplicht zoals alleenstaande moeders met jonge kinderen,
 ouderen boven een bepaalde leeftijd en allochtonen die zeer slecht
 nederlands spreken. Je zou kunnen voorstellen dat bijv. het opnieuw
 instellen van sollicitatieplicht voor mensen boven de, ik meen 57 of 58
 de werkloosheid van deze groep drastisch doet verminderen. Over de
 plicht van alleenstaande moeders om te werken verschillen de
 meningen. Dit zou bijv. part-time kunnen, om het contact met de
 arbeidsmarkt in stand te houden. Het verbeteren van de taalbeheersing
 van werkloze allochtonen en het bestrijden van vooroordelen en
 discriminatie door werkgevers en collega4s zou ook de werkloosheid
 onder deze groep verder kunnen worden teruggedrongen.
 Naar mijn informatie zitten mensen die niet tot de genoemde categorien
 behoren nauwelijks meer in de bijstand zitten. Voor hen lijkt de sollicitatieplicht
 en opstelling van sociale diensten dan ook tot het aanvaarden van
 werk te leiden. Misschien is het interessant om ons af te vragen of
 het feit dat tegenwoordig een paar dat een bijstandsuitkering heeft
 wordt gezien als twee individuele potentiele werkenden en niet meer
 als 1 werkloze kostwinner, niet belangrijk is. Twee maal minimumloon
 is twee keer zoveel is als 1 uitkering voor een paar. Het minimumloon
 is bovendien ongeveer anderhalf keer hoger dan een bijstanduitkering
 voor alleenstaanden.  Door de andere visie op kostwinnerschap bij sociale diensten lijkt dus
 ook de armoedevalproblematiek minder groot geworden.
 Overigens vind ik dat ook eens moet worden nagedacht of het minimumloon niet omhoog
 zou kunnen. Vaak weerhoudt het lage minimumloon vooral kleine werkgevers van het doen
 van investeringen in bijv. machines. Dit leidt tot het voortbestaan van slecht, vies of
 vervelend werk dat ook nog eens slecht betaald wordt. Sommige zeer hard werkenden
 verdienen daardoor zeer weinig.

                                                                               Mvg, Jan