Open brief

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Fri Jun 23 23:43:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste allemaal,

De wijze waarop we in Gelderland tegen de Betuwelijn kijken mag genoegzaam
bekend zijn. Het rapport van de Rekenkamer geeft een beetje het gevoel van
'we knew it'. Toch geeft het rapport ons vooralsnog geen gelijk want de
Betuwelijn lijkt toch aangelegd te worden, gezien de reactie van VVD en PvdA.

Gisterenavond zag ik ook Francine bij NOVA en heel Nederland kon zien dat
ze het er moeilijk mee heeft. En dat is begrijpelijk. Je denkt naar eer en
geweten een goede afweging te maken, maar je blijkt te zijn 'bedot'. Deze
constatering is een leer voor de volgende keer, maar wat kunnen / doen wij,
D66 hiermee mbt de Betuwelijn.

Vorig jaar heeft D66 gevraagd om een standstill en eea goed te
heroverwegen. Dit Rekenkamer rapport zou aanleiding kunnen zijn om opnieuw
even terug en vooruit te kijken. Dat is een consequentie voortzetting van
de vorig jaar ingezette lijn.
Ik kan me helemaal voorstellen dat we onze handen aftrekken van de
Betuwelijn. Dat kost wel iets (hoewel 3/4 is aanbesteed, is dit nog lang
niet uitgegeven, zie bijv. artikel in de Volkskrant van 23 juni) maar is
altijd nog goedkoper dan aanleggen en niet gebruiken. Willen PvdA en VVD
(en CDA?) verder met de Betuwelijn, dan moeten zij dat maar weten, laten
wij daarvoor maar geen verantwoordelijkheid nemen.

Is de Betuwelijn een kabinetscrisis waard, zoals Leon van Schie suggereert?
Een kabinetscrisis lijkt me een veel bredere, meer strategische afweging.
Om deze afweging te kunnen maken hebben we veel meer informatie nodig. Ik
wil daarom niet oproepen tot een kabinetscrisis en zeker niet om reden van
de argumenten van Leon van Schie in onderstaand mailtje. Het gedrag in het
verleden richting Winnie, Hayo en Dick Tommel is terugkijken en reageren
obv frustratie. Wat hebben wij te verliezen met doorgaan en te winnen bij
een crisis zijn veel relevantere vragen. We moeten kijken naar de toekomst
en ons handelen daarop afstemmen. Daarbij is een helder, afwijzend
standpunt mbt de Betuwelijn in Gelderland en overig Nederland goed te
communiceren.

TK-fractie, succes met jullie positiebepaling.

Frits van der Schans
PS Gelderland

Hengelo