staatsschuld: NRC

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri Jun 23 21:30:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: madocconsult <madoc at planet.nl>
Aan: Theo Veltman <theoveltman at hotmail.com>; <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Verzonden: vrijdag 23 juni 2000 13:44
Onderwerp: Re: staatsschuld: NRC

| REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
|
| Theo e.a.
| Heb je ook gelezen dat men druk bezig is met inlossen van de staatschuld?
| D.w.z. enkele obligaties die enkele jaren geleden zijn uitgegeven (met o.a.
| rentes van circa 8% of minder) kunnen vervroegd worden ingelost. Hoeveel dat
| oplevert weet ik natuurlijk niet, maar het zou aardig zijn als een van de
| kamerleden daar nu eens informatie over gaf.
| Ik ben het natuurlijk eens (ik heb voor de motie gestemd) om 75% van de
| meevallers te gebruiken voor aflossing. Ik wil wel eens een overzicht hebben
> [...]

Emmy,

Even "beleggingstechnisch" gesproken: De huidige methode waarmee financien de
oude staatsleningen die tegen een relatief hoog percentage zijn uitgegeven
aflost is de zgn. "terugkoop" methode:
Beleggers kunnen vrijwillig hun obligaties in een bepaalde staatslening
terugverkopen aan het Ministerie van financien via het "agentschap". Voorzover
ik kan zien bij dergelijke transactie is de animo (althans bij onze
professionele clienten) niet van dien aard dat deze methode echt zoden aan de
dijk zet met het inkrimpen van de staatsschuld.
Meedoen aan een vrijwillige terugkoop van staatsleningen is voor professionele
(met name institutionele) beleggers uitsluitend interessant als ze er iets voor
terugkrijgen met een hoger rendement en een niet te hoog risicoprofiel
afhankelijk van de voorwaarden van hun beleggingsbeleid (het betreft hier
tenslotte ook jouw en mijn pensioencenten!)
Beter zou zijn om bijvoorbeeld een 8% lening bij een rentestand van 5% geheel
vervroegd af te lossen tegen een koers van rond de 103% (Dus je krijgt het
verschil tussen jaarrente en huidige rentestand als een soort "eenmalige extra
bonus" op je lening vergoed). Alleen is de vraag of men bij het uitgeven van de
lening deze mogelijkheid bij de leningsvoorwaarden heeft opgenomen (zou dus weer
een foutje zijn geweest van een vorige minister van financien).

Dus: welke van de twee methodes moet Zalm nu voortaan gaan toepassen om te
profiteren van de economie en de staatsschuld terug te kunnen dringen ?

Ernst Debets/ Zaanstad