Open brief

Leon van Schie leonvanschie at HOME.NL
Fri Jun 23 09:25:06 CEST 2000

Beste Bert,
Omdat ik te weinig tijd heb stuurde ik je dat bericht over de Betuwe-lijn door maar vond dat toch wat onbevredigend.
De afweging van het project op zich laat ik achterwege. Als ik allerlei deskundigen (o.a. Frissen) zo hoorbegrijp ik niet meer wat Betuwelijn en rationele afweging nog met elkaar te maken hebben. Is er nu echt zo'n (Rotterdamse) vervoers"maffia" ?
Ik heb  nog een ander punt:
Halverwege de rit staan we in de peilingen nog steeds even slecht. Dat is onverdiend maar we hebben ministeries waar we bijna per definitie niet mee scoren omdat niet de successen maar wel de tekorten (b.v. zorg etc.) breed worden uitgemeten.
Moeten we niet van dit kabinet af ? Naar mijn mening zou dat een zegen zijn en de betuwelijn een heel geschikt onderwerp.
We profileren ons dan als milieupartij ( na de moeizame gang van zaken bij de Limburgse "A zoveel" waar weer de nodige natuur naar de knoppen ging) en als engelbewaarder tegen weggegooid geld.
De reacties in Nova (van Feenstra-PvdA en Netelenbos met name) vond ik ergerlijk:
- we zullen er lessen uit trekken voor de toekomst. Prachtig maar we hebben het over dit project
- we hebben het besluit genomen en daar komen we niet op terug
Politiek Den Haag zet zichzelf zeker in de ogen van matig/niet politiek geinteresseerde burgers weer eens te kijk als miljardenverspiller.
- we hebben de helft al uitgegeven (Netelenbos). Dat is misschien waar maar: ik mag toch aannemen dat een deel daarvan toch ook nog wel voor andere doeleinden gebruikt kan worden ?
De andere helft kan elders beter gebruikt worden.

Wat zijn we toch een nette partij (moet ook zo) maar soms denk ik wel eens: de PvdA  liet (laat) nooit na bewindslieden van anderen aan te pakken of weg te zetten: wat D66 betreft resp Winnie en Hayo en Dick Tommel. Wordt het niet eens tijd brekebeen Adelund en die grenzeloos arrogante Netelenbos op hun nummer te zetten ?

Prima dat jullie meer op de agenda weten te zetten: b.v. de plaats van de monarchie maar waarom wordt er niet duidelijker naar de buitenwereld gereageerd wanneer er absurde interpretaties over de betekenis van de D66 voorstellen naar buiten worden gebracht. Uit mijn omgeving weet ik dat de "koppensneller"van kranten de indruk hebben dat "D66 tegen de monarchie is.

Thom haakte terecht in op het ontwijkende gedrag van Kok en Melkert door te vragen dat zij zich duidelijk/openlijk distantieerden van het declaratiegedrag van Peper. Daar heb ik niets van gehoord en dat is door Thom verder gepikt ?
Ik neem toch aan dat je in dit schaakspel de verschillende varianten uitrekent: als Kok c.s. geen kleur bekennen moet je dat ook met een daverende slotzet kunnen afmaken. Anders kun je er beter niet aan beginnen.
h.gr.
Leon van Schie
raadslid D66 Hengelo