sfeer

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sun Jun 18 20:39:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Ramon,
Ik onderschrijf je mening dat de sfeer niet meer zo geweldig is op deze
lijst. Volgens mij is dat vooral te wijten aan het feit dat vrijwel
uitsluitend abstracte onderwerpen aan de orde komen. Die onderwerpen zijn
niet geheel onbelangrijk maar ze stroken ook vaak niet met de actiele
politiek. Een duidelijk voorbeeld was wel de behandeling van de
Vreemdelingenwet in de Tweede Kamer die vrijwel geheel buiten het Parlement
om tot stand kwam en waarbij op voorhand door de coalitie was afgesproken
dat de oppositie er niet aan te pas zou komen. Cohen meende zelfs te moeten
opmerken dat de Wet maar het beste buiten het Parlement om kon worden
behandeld. Een dergelijke opstelling vervreemdt de mensen van de politiek en
hoewel ik mijzelf als een redelijk belangstellend burger beschouw en zelfs
lid van een politieke partij ben ( een uitstervend ras zoals je ongetwijfeld
weet), heb ik er meestal niet zoveel zin meer in. Ik ben (nog) lid van D66
maar ik kan niet anders dan vaststellen dat de partij sinds zij deel;neemt
aan de regering op een geweldige manier door het ijs is gezakt. Wat verwacht
je dan precies van zo'n burger? De afdeling waartoe ik behoor ( Den Helder)
heeft al sinds 1 januari geen bestuur meer, vergaderd wordt er nooit. In de
gemeente kan je als lid dus je ei niet kwijt, regionaal en landelijk is er
geen belangstelling voor leden anders dan dat de partij af en toe wat extra
geld wil hebben. Misschien moeten we wel gewoon vaststellen dat de partij
aan z'n eind is.
Wat moeten we nu bijvoorbeeld, weer met een onderwerp als positieve
discriminatie van de vrouw? Ik dacht dat dit al lang uit de tijd was maar
nee hoor, in D66 beginnen we de jaren 70 maar weer eens te herhalen. Sedert
die tijd zijn we blijkbaar nog niet verder gekomen dan tellen en een
procentuele verdeling tussen mannen en vrouwen want de politiek is dat
station nog niet voorbij, de rest van Nederland wel. Kortom, er zijn nieuwe
ideeën nodig en vooral een herbezinning op de uitgangspunten van de partij.
Dat kan ook op deze lijst en het zou niet gek zijn te beginnen met het
volgen van wat de partij doet met de dingen van alledag. Hoogdravende
onderwerpen kunnen we dan m.i. wel even uitstellen tot het weer wat beter
draait.
Ik wens je sterkte en veel enthousiasme
Joop Swarte