[Octrooi op biotech?]

Micha Kuiper kuiper at KNOWARE.NL
Tue Jun 13 17:31:13 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Raimond" <raimond.detempe at kb.nl> schreef:
Date sent:              Tue, 13 Jun 2000 14:09:07 +0200
> Micha,
>
> ik geloof niet dat enige techniek bij voorbaat gemeden moet
> worden, vanwege de kans dat die niet 100% goed is! Ik wil maar
> aangeven dat ons menselijk leven een in de wereld geworpen leven
> is, waar geen garanties voor meekrijgen op <goed>,
> <rechtvaardig> e.d. We moeten wel met bepaalde risico's werken.
> Zo betreur ik het ook dat de <meederheid> nu het werken met
> kernenergie verwerpt. Risico's? Ja, zeer vele. Dat betekent, dat er
> iets aan moet doen! Niet de hele techniek wegschuiven.

[...]
-------------------
Beste Raimond,

we praten nog steeds langs elkaar heen: jij signaleert de behoefte
aan een hogere landbouwopbrengst, en pleit voor gentech, ondanks de
risico's.
Mijn stelling is: het gaat niet om vage risico's en 100% garantie.
Niks is 100% veilig inderdaad.

Het gaat erom, dat de kans dat gentech juist (op termijn) opbrengst
*verlagend* werkt aanzienlijk is!

Het is met de huidige stand van wetenschap echt Russische roulette om dat
nu op grote schaal toe te passen.  Onze discussie moet dus niet gaan
over het aanvaarden van risico's maar over de grootte ervan, en
over de huidige potentie van gentech, die nog zeer gering is.
Alternatieven, afkomstig uit de biologische landbouw hebben een
minstens evengrote potentie, maar zonder de enorme risico's.
Bovendien zijn ze VEEL goedkoper om te ontwikkelen.
Tel uit je winst.

Je parallel met kernenergie is heel interessant: bij kernenergie
was men ook zo enthousiast, dat geen "risico" te groot scheen.
Men vond het heel acceptabel om nucleair afval in zee te
dumpen.  Men "hoopte" dat deze vaten 100.000 jaar intact
bleven.  Als je nagaat dat de pyramides 4.000 jaar oud zijn,
is dit best een flinke gok, zacht gezegd.

Deze kwestie moet rationeel bekeken worden, en men moet
niet achter reclame-slogans aanlopen zoals
"Food, health, hope" of "gratis, onuitputtelijke energie".
Dan komt men bedrogen uit.

met vriendelijke groet,
--
Micha <Kuiper at knoware.nl>
ph +31 (0)6-555 769 42 / voicemail +31-30-254.3107