[Octrooi op biotech?]

Raimond raimond.detempe at KB.NL
Tue Jun 13 14:09:07 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Micha,

ik geloof niet dat enige techniek bij voorbaat gemeden moet
worden, vanwege de kans dat die niet 100% goed is! Ik wil maar
aangeven dat ons menselijk leven een in de wereld geworpen leven
is, waar geen garanties voor meekrijgen op <goed>,
<rechtvaardig> e.d. We moeten wel met bepaalde risico's werken.
Zo betreur ik het ook dat de <meederheid> nu het werken met
kernenergie verwerpt. Risico's? Ja, zeer vele. Dat betekent, dat er
iets aan moet doen! Niet de hele techniek wegschuiven. Maar we
moeten wel, want anders gaat het straks niet meer! Want 15 miljard
mensen op ons niveau? Dat gaat niet - maar ze willen wel. En weet
je wat er gebeurt bij grote en scherpe dalingen van de welvaart?
Kijk maar naar de huidige Molukken! Dan is de mens zelf het
grootste risico voor zichzelf! Dus - aanvaard dat het risico heeft, en
werk er mee! Met beveiligingen om die risico's tegen te gaan. 100%
krijg je echter nooit.
Over veiligheid gesproken: wie zou het huidige verkeerssysteem
ooit hebben goedgekeurd? Je laat mensen toch niet zomaar vrij op
straat zich verplaatsen met snelheden groter dan 5 km/h? Daar zijn
ze veel te dom voor, uitgezonderd sommige individuen  [maar
spreeuwen kunnen dat veel beter!]. Daar moet je een soort
geautomatiseerd en begeleid systeem voor maken!
En ik zie nog steeds mensen in het openbaar roken. Dat is veel
gevaarlijker dan een kerncentrale bij de buren!

Groet, /raimond de tempe