[Octrooi op biotech?]

Micha Kuiper kuiper at KNOWARE.NL
Tue Jun 13 12:05:07 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Raimond,

het is treurig dat jij er van uit gaat dat we nog maximaal 1000 jaar te gaan
hebben als mensheid.
Ik dacht dat milieu-freaks het predicaat "doem-denker" hoorden te hebben!

Gezien je overtuiging snap ik je houding ook beter (niets te verliezen!).  Ikzelf
heb wel hoop, dat een duurzame samenleving mogelijk is, al kan ik mij
tevens voorstellen, dat we die NIET bereiken.  Het vereist echter slechts 2
dingen: solidariteit en rationaliteit.
Helaas ontbreken deze in onze huidige economie.

Om op gentech terug te komen: jij kiest voor het "Amerikaanse" standpunt,
dat er leuke dingen in zitten, en dat het nodig is om de voedselproductie
te verhogen.  Hiermee doe je de volgende aanname: dat gentech werkt
en betrouwbaar is.  Dit is de aanname, die onjuist is, zoals ik heb proberen
aan te geven.  Het kan net zo goed zijn, dat de productie met 10% verhoogd
of met 90% verlaagd wordt.  DAT is de mate van risico's die nu genomen
worden.

Ik verwijs je daarom vriendelijk terug naar mijn vorige berichten;
ik dacht dat ik ze wel overzichtelijk had weergegeven.

groeten van Micha