[Octrooi op biotech?]

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Tue Jun 13 09:03:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Frits,

Is dat wel zo dat het omgaan met dieren geheel los staat van de wijze waarop
we met de genetica omgaan?
Van Dale zegt: 'genetica is een studie van de erfelijkheid  als een complex
van biologische, chemische en fysische processen'.
Het doorfokken, veredelen van o.a. varkens is mijns inziens een belangrijk
onderdeel van de genetica en m.i.  de oorzaak  dat de weerstand van de
beesten gereduceerd is tot nul komma nul.  De recentelijk varkenspest
spreekt voor zich.
De biologisch sector waar de weerstand van dieren aanzienlijk hoger ligt
weten redelijk goed hoe we met de dieren om willen gaan. Waaruit zou ik het
optimisme kunnen putten  dat het overheidsbeleid gericht is op een
verbetering van dierenwelzijn zoals de burgers willen?

Jouw reactie en vragen, dat je inderdaad bepaalde klassieke technieken bijna
wil vergelijken met genetisch manipulatie, gaat buiten mijn competentie. Ik
kan je hier helaas niet op antwoorden. Ik zal mij hier in verdiepen en zo
mogelijk kom ik hier op terug.

Zowel het gen als het levend organisme is niet door de mens gemaakt en niet
door de mens uitgevonden. Hieruit meen ik te mogen concluderen dat levend
organisme  in eerste instantie de gehele  mensheid toebehoort.  Een
gemanipuleerd organisme ontstaat door
een techniek die genen kan isoleren en overbrengen naar een ander organisme
waardoor nieuwe organisme ontstaat. Dit nieuwe organisme komt dus voort uit
het organisme wat voor de manipulatie was ingebracht. We praten dus
eigenlijk over een nieuwe techniek die van bestaande organisme nieuw
organisme kan maken.
Vind jij het dan nog steeds juist dat nieuw organisme aan een enkeling kan
toebehoren?
Zou het niet meer voor de hand liggen om octrooi te verlenen op de techniek?
Vriendelijk groet,
Robert Verlinden.