Voorstel uitwerken idee primaries (was: Primaries)

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Sun Jun 11 23:08:54 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Theo,

De PC heeft op zich genomen om een discussie over kiesstelsels te voeren. Dit
zou een neeslag kunnen krijgen op het najaarscongres.

Aan de andere lijsters.

Glenn:    Ik heb geen pleidooi gehouden voor de een of de andere vorm van
primaries, het gaat me om het probleem dat de parlementaire democratie inkacheld
- al is het de minst slechte manier om te komen tot integrale belangen afweging,
controle en besluitvorming en dat de kiezer te weinig te zeggen heeft over wie
kandidaat is. Het gaat om de analyse en om de wil oplossingen te zoeken die
relevant zijn voor het probleem en een voldoende antwoord geven. Dat is de test.
De democratie is ziek, de parlementaire democratie nog meer. Daarom moeten we de
legitimiteit van het parlement versterken, zowel in de wijze van verkiezing als
in haar werkwijze (zie mijn pleidooi van twee weken geleden, gisteren
overgenomen in NRC Handelsblad).

Of de primary de beste oplossing is dat weet ik niet, het is er een. Een ander
idee is dat er in ons democratisch stelsel een hiaat wordt ingevuld, namelijk
dat er door de democratie geen enkele eis wordt gesteld aan de interne
democratie van partijen, terwijl deze partijen een belangrijke (oligopolie)
functie hebben in het naar voren schuiven van politieke functionarissen.
Persoonlijk vindt ik het democratisch gehalte van veel formele besluitvorming in
veel partijen verre van democratisch (daarom haartstochtelijk lid van D66) en
aantasting van de democratie als geheel.

Hein:    Je treft de goede snaar het gaat om een dilemma tussen een interne
democratie en een externe democratie. Wat mij betreft zou een mengvorm zinvol
zijn. We hanteren het systeem van verkiezing door leden voor het vaststellen van
een groslijst incl de selectie van de vijf maximale aantal kandidaten voor het
lijsttrekkerschap, de kiezersd bepalen de volgorde van de top 5 en de kandidaten
daarna. Wat mij betreft voeren we voor de kandidaten 5 t/m 15 een systeem van
regionale districten (van de omvang van 1 mln inwoners per disctrict, dus 10
zetels per district). Dat is een aardige combinatie van proportioneel en
representatief stelsel, waarbij de eerste vijf zetels worden verdeeld naar het
landelijk aantal stemmen en de volgende op basis van het overblijvend aantal
stemmen in de regio. Maar dan ga ik al uitwerken.

VrGr    Michiel Scheffer