nederland vol

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Sun Jun 11 17:52:58 CEST 2000

Beste lijstgenoten,

ík onderschrijf gaarne de stelling dat nederland  vol is - maar dan niet van mensen [al huldig ik ook de stelling dat de wereld al vol is van mensen!] - maar van <welvaartsbeesten> ofwel: van varkens, van afval,  maar dit is slechts relatief ten opzichte van: vol van aanspraken, vol van plannen, vol van wensen jegens de ruimte, vol van meningen over wat anderen moeten doen of laten. Maar dus vooral van aanspraken en van plannen! Je kunt plat gezegd geen scheet laten of er is wel iemand in zijn rechten getroffen [een spoorlijn, viaduct of caravans met asielzoekers in je uitzicht], of het is strijdig met een aangenomen plan [minder broeikasgassen]. Ja logisch - hoe rijker men is, hoe meer rechten, praatjes, aanspraken, pretenties! Daar is Nederland heel vol van. Hoe je dat leger moet maken? Dat kan zonder mensen weg te sturen. Dat kan door minder te willen: minder aanspraken, minder bestedingen, minder welvaart, minder te willen regelen, minder te verwachten van plannen en van politiek, minder te verwachten kortom, van de maakbaarheid. Dus ook onze hoofden wat leger te maken, behalve met kennis en inzicht.

Ik doe daaraan van harte mee - een hele middag recreatie achter mijn computer!

Groet, /raimond de tempe