Domkopjes?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Jun 12 08:59:28 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Soms twijfel ik sterk aan de bewering dat D66 een club van hoger opgeleiden
is. Ik associeer de club soms eerder met een peloton Domkopjes (Utrechtse
variant op de Mokumse Zeikerds). Lees ik het plaatselijk ledenblad Demoscoop
(juni).

Een werkgroep 'Binnenplaats' (over drugsverslaving?) meldt dat verslaving
gezien kan worden als 'ziekte'. Gut, denk je dan, is verslaving dan ineens
niet meer een door de tijd en cultuur als negatief genomineerd gedrag? Wat
is roken, drinken, autorijden en D66-programma's lezen dan? Waren vrije
vrouwen niet ooit heksen? Is lidmaatschap van een politieke partij dan geen
ziekte? Nou ja, even verder lees ik dat de werkgroep klaar kwam tijdens het
nuttigen van gebak. D66 als Biedermeier...

Het afdelingsbestuur hield een postenquete onder leden, een en ander NA de
ruchtmakende en voor D66 schadelijke affaire tussen twee (ex)raadsleden en
de wethouder, die formeel over het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV
snelbuslijn) dwars door de binnenstad ging, maar in wezen over persoonlijke
tegenstellingen rond het wethoudersinkomen. De respons op de schriftelijke
rondvraag was 11%. Extreem laag, ook als je de NRC van zaterdag over
landelijke non-respons mag geloven (normaal rond 30%). De conclusie van
redactie en bestuur over deze mislukte enquete luidt: 'De vraag rijst of dit
(de HOV) wel een crisis waard is geweest'. Oei, wat een logische knalfout:
de aanleg van de HOV en de ruchtmakende D66-ruzie daarover was al lang
voorbij, en dan heeft een rondvraag over standpunten nog maar weinig zin.
Dat vond de 89% van de leden dus ook (toch pragmatici!). Uit de lage respons
mag je dus helemaal niet concluderen dat de HOV geen crisis waard was.
Mensen beseften gewoon dat het al lang een gelopen race was.

Maar ja, als je marketeers en jurrristen hun gang laat gaan, raakt het zwerk
alras grauw van de ...

Toch nog heerlijk geslapen. Dankzij een humoresk stukje tegen een andere
partijziekte, het evalueren van elkaar meningsverschillen via de Methode
DIVAN, opgezet door een PB-lid en een notebook.

Henk Vreekamp, Utrecht