[Octrooi op biotech?]

Raimond de Tempe raimond.detempe at SCARLET.NL
Sun Jun 11 17:15:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Micha,

ik vind dat de discussie veel te overdreven gevoerd wordt. Zoals wel meer
discussies op de lijst.
Maar in heel Europa wordt veel teveel drukt egemaakt hierover. Ik sta er
laconiek tegenover.
Ik volg de discussie dan ook nauwelijks. [Bovendien discussieert men in
tekst van een ander, plus tekst van weer een oudere bijdrage er doorheen. Zo
kan ik dat niet lezen.]

Ik huldig veel meer het amerikaanse standpunt, dat er interesante opties in
zitten. Ik denk met name aan gisten, bacteries en schimmels als producenten.
Dat moet toch kunnen? Dan kun je veel meer mensen vegetarisch voeden. Veel
meer voedsel maken uit afvalstoffen.

Patenteren - ik meen gezien te hebben dat dat vaak verkeerd begrepen wordt.
Een gen is een natuurproduct, maar een situatie is wel te patenteren. Verder
kan er met kwekersrecht worden gewerkt.

Maar die voortdurende angstigheid van links en milieu kan ik niet accptabel
vinden. Hoe moet je anders dat idiote en abnormaal aantal mensen op deze
aarde voeden? En van grondstoffen voorzien? Natuurlijk - weet je wat dat is?
Een kleine miljoen mensen die als jagers-verzamelaars over deze aarde
zwerven. Zo is het een miljoen jaar gegaan. Daar zijn onze genen op
ingericht en onze aandriften. De rest is onnatuurlijk, even als het schrift,
evenals dat idiote geloof dat de mens een ziel heeft los van zijn hersenen
en dat die zou voortbestaan, evenals dat rare geloof dat het menselijk leven
heilig is vanaf de conceptie, evenals het geloof dat er een rechtvaardige
god zou zijn [als er een is, interesseert die zich niet voor ons! moet je
kijken wat een fouten het product schepping heeft meegekregen! ik zou het
met die goddelijke almacht stukken beter doen!], evenals het gebruik van de
computer. Toch zullen we het met een heel aantal van deze cultuurgegevens
moeten doen! Inclusief de scheikunde en de techniek - om tenminste een
beetje te voldoen aan het humanistische respect dat in Grondwetartikel 1 is
verwoord! Ofwel - we weten dat de strijd zinloos is, dat wij ons als soort
over 1000 jaar bijkans uitgeroeid hebben, en onze aarde verwoest [en als wij
het niet doen, botst er wel een meteoride of komeet]. En toch willen wij er
nog een beetje behoorlijk mee omgaan, het niet te gek maken, van mooie
dingen houden en van aardige mensen, maar we moeten niet overdrijven!

Neem het adagio van Willem de Zwijger, dat je niet hoeft te hopen op de
overwinning om toch uit te gaan voor de strijd, en hopen vol te houden - en
dat dan nog zonder enig geloof! Zie daar - dat is dapperheid!

Groet, /raimond de tempe