[Octrooi op biotech?]

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Fri Jun 9 00:26:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Robert,

At 01:11 8/06/2000 -0700, VoMiGEN wrote:
>Dag Frits,
>Ik denk dat je nog veel meer voorbeelden kan vinden dan alleen van de
>pekinees en een Deense dog. Dat geldt ook voor die varkens. Maar in beide
>gevallen hebben we hier te maken met modificeren.
>Voor wat betreft maatschappelijke discussies herinner ik mij dat er
>recentelijk bijna hele volkstammen in opstand kwamen om hun ongenoegen te
>uiten hoe we omgaan met varkens. De landelijke advertentie campagne van Youp
>van 't Hek spreekt voor zich.

Het omgaan met dieren, de verzorging en voeding van dieren, staat geheel
los van de wijze waarop we met de genetica omgaan. Ik ben het geheel met je
eens dat we veel beter voor onze varkens zouden moeten zorgen. Gelukkig is
het overheidsbeleid daar ook op gericht.

>Met genetische manipulatie worden hele genconstructen van het ene organsime
>naar het andere overgebracht, zonder dat de natuurlijke soort in acht worden
>genomen. Wil jij dit - bijna - vergelijken met klassieke genetica?
>Als ik het goed begrepen heb wil men deze techniek van manipulatie breed
>gaan toepassen op levens organisme.

Je citeert me helemaal goed. Ik wil bepaalde klassieke technieken waaronder
de rechtstreekse manipulatie van genen dmv bijv. licht en/of straling bijna
vergelijken genetische manipulatie. Ik vind het vreemd om de streep te
zetten tussen bepaalde vergaande 'klassieke technieken' en hetgeen velen
vatten onder 'genetische manipulatie'. Ik zou dan graag een heldere
scheidslijn van je vernemen? Is genetische manipulatie het overbrengen van
soortvreemde genen? Hoe zit het dan bepaalde klassieke manipulaties bij
bacterien. Of geld daarvoor een ander criterium?

>Vind jij het democratisch om organisme, wat de gehele mensheid toebehoort,
>middels patenten in handen te geven van een handjevol multinationals?
>Denk jij dat dit in overeenstemming is met de grondbeginselen van DEMOCRATEN
>waar vrijheid hoog in het vaandel staat?
>Ik hoor graag van je. Groeten Robert Verlinden

Je stelt je op het standpunt dat een gemanipuleerd organisme de gehele
mensheid toebehoort. Dan is je stellingname terecht dat dit niet toekomt
aan een handjevol multinationals. Maar de vraag is natuurlijk of een
gemanipuleerd organisme wel aan de gehele mensheid toebehoort? Daar ben ik
nog niet van overtuigd.

Groeten,

Frits van der Schans