democratie en fractiediscipline (reactie op scheffer)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Jun 7 10:24:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko schreef:
>Remko: oh??? gebeurt dat nog niet (ik ben nieuw in D66) dat verbaast me, dus
>D66 kent dat intern zelf nog niet eens: wat een nep!!!

Sjongejonge, Remko: wel ff leze wattur staat.
Als D66 de kiezers de lijstvolgorde zou laten bepalen, was je al lang een
keer opgeroepen te komen stemmen.
Bij D66 bepalen nl. niet de kiezers, maar de *leden* de lijstvolgorden (over
het algemeen ook kiezers, dat wel). Dit in tegenstelling tot andere partijen,
waar leden de lijst _de facto_ alleen kunnen vaststellen (en dus niet de
volgorde bepalen).

Het houden van 'primaries' lijkt me erg ingewikkeld in te passen in een
parlementaire democratie met een coalitiesysteem (dus meer dan 2 grote
partijen) zonder gekozen staatshoofd (want daar richten de primaries in de VS
zich op). En hoe kan dat de 'uitwassen' van de fractiedicipline voorkomen?

(Hebben ze in België niet een soort 'pimaries' voor de verkiezing van de
partijleider of lijsttrekker? Weet iemand daar iets van en hoe dat bevalt?)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.
This message is personal and should be treated as such.