democratie en fractiediscipline

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Wed Jun 7 10:16:37 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>De zaak lijkt me deze: fractiediscipline is uit den boze. Een
>kamerlid behoort te stemmen zonder last of ruggenspraak. Be-
>tekent dit nu dat politieke partijen geheel moeten opgeheven?
Remko: als aanhanger van Stirner, vind ik dat geen slecht idee, idealiter
wel, maar dat is met de huidige maatschappelijke, politieke en bestuurlijke
organisatie nog niet mogelijk. Maar om D66 als een "vereniging van ego's" te
zien in plaats van een politieke organisatie vind ik inderdaad geen slecht
idee.

>Meneer Van Meeteren, u beschouwt al vijf a zes jaar het Internet
>als panacee voor allerlei kwalen. Waar baseert u dat toch op?
Remko: haha, leuk, in dit geval heeft Erik M gelijk, het Internet zal geen
verlossing brengen, evenmin de auto, TV, radio etc dat deden, amar wellicht
de hele zaak nog eerder versterken.

>kan

>Uw stelsel introduceert beslist Amerikaanse elementen. De nadruk
>zal eerder liggen op de sympathieke uitstraling van de persoon
>dan op issues. Niet?
Remko: het is erg elitair om hier zo dedain over te doen. Als het de keuze
van burgers is om op de sympathieke uitstraling van mensen te stemmen dan is
dat dus de consequentie van een democratie, en daar kan Erik M. het wel mee
oneens zijn, maar het is wel belangrijk om de relativiteit van je eigen
mening te accepteren erik, anders ben je een nep-democraat.