[Octrooi op biotech?]

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Tue Jun 6 18:39:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Er is nu ook al een vorm van octrooi op biologische producten. Als een plantenveredelaar een nieuw ras
aardappelen ontwikkelt kan hij het kwekersrecht krijgen. Iedereen die het nieuwe ras wil verbouwen
moet dan een soort royalties aan de ontwikkelaar betalen. Dat lijkt mij rechtvaardig omdat de kweker
die het ras ontwikkeld anders zijn kosten niet kan terug verdienen.

In de veeteeld sector leven de KI stations van de verkoop van sperma, dat vindt ook iedereen heel
gewoon.

En in de biochemie wereld waar enzymen en medicijnen met gisten en bacterien worden geproduceerd
speelt het probleem niet zo omdat hier alleen het eindproduct en niet de cellen die het geproduceerd
hebben geleverd wordt. Maar ik denk dat gist-, zuivel- en bier- fabrieken heel zuinig zijn op de door
hen ontwikkelde stammen en die niet zomaar aan de concurrent afgeven.

Het lijkt mij daarom heel redelijk dat er ook voor de nieuw ontwikkelde biotechnologie methoden regels
komen zodat een ontwikkelaar zijn kosten kan terugverdienen. Een patent op een genetisch veranderde
muis betekent dan dat iedereen die dat soort muizen teelt royalties moet betalen. Maar het staat
iedereen vrij om muizen zonder het veranderde gen te kweken.
En als je de regel hanteerd dat octrooi alleen kan op uitvindingen en niet op ontdekkingen dan zijn
alle in de natuur voorkomende soorten automatisch octrooi vrij

De biotech industrie kan niet zonder een vorm van octrooirecht. En dan kunnen we heel etisch gaan doen
en zeggen dat we geen biotech willen, maar ik heb er geen bezwaar tegen dat technische grondstoffen
door genetisch veranderde bacterien worden gemaakt. Voor mij is dat geen dierenmishandeling. Productie
met eencelligen geeft het minste verzorgings problemen en is daarom van uit industrieel oogpunt het
aantrekkelijkste.

Dit alles staat natuurlijk geheel los van dieren mishandeling, dat mag niet , of het dier nu
gepatenteerd is of niet.

Emiel Stolp